Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Mark of the Devil’

Anmeldelse: ‘Mark of the Devil’

29/03/2020 | Flixfilm

mark of the devil netflix anmeldelse film review 2020

Den mexicanske sammenkog af ‘Evil Dead’ og ‘Exorcisten’ kommer med intet drastisk nyt til den sataniske gyserverden. Dertil er plottet blottet for store overraskelser og især gys.

Jeg havde bange anelser, mens jeg så den mexicanske Netflix-gyser ‘Mark of the Devil’. Intet der havde noget med gys at gøre, men jeg blev skræmt over den åbenlyse mangel på fantasi i en film, der leger med mørkets kræfter i form af dæmonbesættelse. At man i dag stadig henter eller rettere sagt stjæle fra gamle gyserklassiskere som ‘Evil Dead’ og ‘Exorcisten’, er mig en stor gåde.

Jovist har de film inspireret mange lignede film gennem årene, men i en tid hvor det at se nyhederne i øjeblikket er gys, så kunne det være rart med noget skræmmende godt og fiktivt gys der kan stå egne ben uden indflydelse fra filmhistorien. Selv kommer titlen fra en vesttysk gyserfilm fra 1970’erne!

mark of the devil netflix

‘Mark of the Devil’ følger de to kønne søstre Camila (Arantza Ruiz) og Fernanda (Nicolasa Ortíz Monasterio) og deres opdagelse af en bog, der vitterligt ligner den samme bog fra ‘Evil Dead’! Den besidder såmænd osse overnaturlige kræfter der udløser onde dæmoner der tager bo i uskyldige menneskers kroppe. Den eneste der kan redde søstrene ud af kaoset, er præsten Tomas (Eduardo Noriega) der kæmper med stofmisbrug og exorcisten og wannabe-cowboyen Karl (Eivaut Rischen) der selv er blevet besat af en dæmon. God help us all…

Filmen er en mexicansk produktion, men alligevel bliver der talt engelsk. Det virker som dårlig eftersynkronisering, hvilken er vanvittig distraherende og gør at man ikke kan tage filmen seriøs. Den ellers dygtige Eduardo Noriega som er kendt fra film som ‘Open Your Eyes’ og ‘The Devil’s Backbone’ spilder her sit talent, hvilken er synd at se. De andre skuespillere virker noget lost i deres dårlige roller og deres skæbner virker desværre ret ligegyldige.

mark of the devil netflix

Filmen følger også Karls grumme historie og fortid. Hans dilemma er noget kedeligt fortalt trods de interessante idéer. Det kunne sagtens være en gyserfilm værdig, men fokusset er i stedet på de pinagtige teenagere, der var dumme nok til at læse op fra bogen. De har tydeligvis aldrig set ‘Evil Dead’! Når dæmonbesættelsen begynder, så er det med velkendte detaljer som en dyb, dæmonisk stemme og kulsorte øjne. Så intet nyt gys på den front.

Det samme kan siges om musikken der ind imellem efterligner Jerry Goldsmiths mesterlige score til ‘The Omen’ komplet med dunkle korstykker og hvinende violiner. Til trods for den korte spilletid på en time og tyve minutter, så føles ‘Mark of the Devil’ som en tung affære, der snegler sig frem til den uundgåelige finale.

‘Mark of the Devil’ er svær at anbefale til de hardcore gyser-entusiaster der foretrækker originale overraskelser der kan skræmme en, så det batter. Se den blot, hvis I ønsker at se noget dårlig guilty pleasure som en kærkommen pause fra virkelighedens verdensomspændende corona-gyser. Så forvent ikke det store gys i den her blege og kedelige kopifilm, der kan hurtigt ses og glemmes i et væk.

Se ‘Mark of the Devil‘ på Netflix Danmark.