Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Master of None’ – sæson 3

Anmeldelse: ‘Master of None’ – sæson 3

30/05/2021 | Flixfilm

master of none saeson 3 anmeldelse netflix

’Master of None: Moments in Love’ leverer en autentisk kærlighedshistorie med karakterer, der føles ægte. Her er færre grin end tidligere, men sæsonens brutale realisme berettiger dens eksistens.

’Master of None’, der er skabt af Aziz Ansari og Alan Yang, må siges at være en af Netflix’ største komediesuccesser. Man forstår derfor godt, hvorfor streaminggiganten gerne ser serien fortsætte – selv efter Ansari i 2018 blev anklaget for ubehagelige seksuelle tilnærmelser. Selv har Ansari udtalt, at der mere var tale om en uheldig og akavet date end deciderede tilnærmelser. Han snakker mere om dette i sit standup-show, ’Right Now’, der også er at finde på Netflix.

Med sin tilbagevenden til ’Master of None’ holder Ansari sig mestendels bag kameraet. Han har nemlig instrueret alle fem afsnit af seriens nyeste sæson, som endda har fået sin egen titel: ’Moments in Love’.

MON SG 301 00032C

Den nye sæson er nemlig også en afstikker fra, hvad vi har set i tidligere sæsoner. Fokusset er ikke længere hos Ansaris Dev Shah. I stedet følger vi hans barndomsveninde Denise ud i en af serieverdenens mest realistiske kærlighedsforhold til dato.

Denise lever livet i et charmerende landhus nord for New York med sin kone, Alicia. Vi fornemmer hurtigt deres affektion til hinanden, og vi følger dem, når det går godt, og når ulykker rammer.

’Moments in Love’ indikerer et væsentligt skift i tone og stil sammenlignet med seriens forrige sæsoner. Ikke nok med at vi nu følger Lena Waithes Denise, nu føles serien også langt mere dvælende og mindre humoristisk, end hvad vi tidligere har været vant til. Det er et modigt valg fra Ansaris side, da denne fortælling sagtens kunne have stået på egne ben uden at have gjort brug af ’Master of None’-brandet. Det åbner komedieseriens verden op for nye muligheder, hvor vi udforsker andre karakterer og genrer. Og det er en rigtig god ting!

Denne tredje ombæring fokuserer i højere grad på kærlighed, da dette er mere end blot en fortælling. Afsnittene reflekterer fint det voksne følelsesliv og den måde, man omgiver sig med hinanden på. Som allerede nævnt gemmer sig her en realistisk kærlighedshistorie, der fungerer afsindigt godt. Med det sagt, kan jeg godt forstå, hvis nogle synes, at sæsonen er en smule malplaceret i ’Master of None’s univers.

Lena Waithe og Naomi Ackie har sand kemi på skærmen, og det smitter i dén grad. Dog blegner Waithe en smule i selskab med Ackie, der stjæler samtlige scener. Waithe har en tendens til at underspille sin karakter, og det bliver desværre lidt for tydeligt her, hvor hun er i fokus.

MON SG 305 00026C

Ackies Alicia har vi ikke mødt forud for de nye afsnit, og hun er derfor den helt store overraskelse. Henover fem afsnit hader vi hende, føler med hende og holder af hende. Især sæsonens fjerde afsnit, der følger Alicias forsøg på at opnå en graviditet, er hjerteskærende og stærk. Det er et niveau, vi ikke hidtil har set i ’Master of None’. Afsnittet er utroligt realistisk og nærmest i en dokumentarisk grad, mens vi følger Alicias forløb henover afsnittets 50 minutter. ’Moments in Love’ havde mere end berettiget sin eksistens hos mig, da jeg havde set dette afsnit.

Som allerede nævnt er der et tydeligt skift i stil. Ikke nok med at Ansari har valgt en 4:3 billedformat, så han har også sørget for, at hvert skud besidder en nærmest æstetisk kvalitet. Og jo, det kammer en smule over i længden, men man skal da heller ikke lade snyde sig selv for de mange smukke billeder og vinkler, der filmes fra.

Her dvæles også i langstrakte scener, hvor der sjældent klippes. Der kan nævnes en over tre minutter lang scene, hvori Denise og Alicia danser, mens de folder vasketøj. Her sker intet andet i end det. Man får nærmest en fornemmelse af at være en flue på væggen i et privat hjem. Vi bevidner noget, vi ikke burde. Det får karaktererne til at føles ægte. Og netop derfor er denne kærlighedshistorie så autentisk.

Se ‘Master of None‘ på Netflix Danmark.

Anmeldelsen er baseret på hele tredje sæson.