Anmeldelse: ‘Monster: Historien om Ed Gein’
06/10/2025 | Flixfilm
Charlie Hunnam skaber et skræmmende godt portræt af seriemorderen Ed Gein i den nye omgang af serien ‘Monster’. Serien er til tider tankevækkende og isnende uhyggelig, men den hæmmes kraftigt af dens mærkelige struktur.
Anmeldt af Michael Larsen.
Den hyper-produktive serieskaber og producer Ryan Murphy skabte sammen med Ian Brennan antologiserien ‘Monster’ med henblik på at skabe portrætter af menneskelige uhyrer-mordere af særlig karakter. De to første sæsoner var henholdsvis om Jeffrey Dahmer og brødrene Menendez, og de blev mødt med blandet modtagelse, men endte som kommercielle succeser. Serien blev beskyldt for at tage visse friheder i at skildre de mennesker, hvilket skabte noget kontrovers i forhold til virkelighedens detaljer.
Det er ofte noget der synes at være tilfældet med mange af Murphys biografiske serieproduktioner, så de skal tages med en gran salt, når man ser dem. Nu er Murphy og Brennan tilbage med en tredje sæson af ‘Monster’, og den handler om seriemorderen og gravrøveren Ed Gein, der her bliver portrætteret af Charlie Hunnam, der er kendt fra rockerbande-serien ‘Sons of Anarchy’. Ed Geins grumme mord bliver brugt som inspiration til fiktive seriemordere som Norman Bates (‘Psycho’), Leatherface (‘The Texas Chainsaw Massacre’) og Buffalo Bill (‘The Silence of the Lambs’).
Artiklen fortsætter under annoncen

Vi som publikum er en flue på væggen, når man følger Eds dagligdag med at hjælpe sin strenge, religiøse mor Augusta (en ubehagelig god Laurie Metcalf!) i en faldefærdig gård ude i det amerikanske bøhland. Man aner en mørk og forstyrret side hos den enfoldige Ed, der taler med en meget blød stemme, og som har syge voldsfantasier og perverse lyster, der spøger i hans hoved. Det er tit med til at forstyrre grænsen mellem virkelighed og fantasi for ham, og det bliver absolut ikke bedre, da hans mor dør.
Hvis man har set klassikeren ‘Psycho’ før, kan man næsten regne ud, hvad der sker derfra. Ind imellem i historien om Gein og hans ugerninger er der sidehistorier om krigsforbryderen Ilse Koch (Vicky Krieps) under anden verdenskrig, Alfred Hitchcocks (Tom Hollader) arbejde med at skabe ‘Psycho’ og tilblivelsen af ‘The Texas Chainsaw Massacre’ og ‘The Silence of the Lambs’. Alle sammenkædet af de mange mord begået af Gein og som stadig hjemsøger den amerikanske popkultur.
Jeg lægger ud med det positive ved at sige, at Charlie Hunnam leverer en fantastisk klam og uhyggelig præstation som Gein. Han har lagt et stort arbejde i at se ud og lyde som Gein, så alle scener med ham er guld værd, og man bliver godt forstyrret af hans morderiske skyggeside. Derfor er det også ret ærgerligt, at serien tager nogle sære krumspring med de andre sidehistorier, da de har en dum tendens til at hæmme gyset. Jeg kan godt forstå formålet i at bygge bro mellem Gein og de figurer, han var til at inspirere, men det tager alt det nødvendige fokus væk fra selve hovedpersonen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Man kunne sagtens lave en ‘Monster’-sæson om Ilse Koch alene, idet Vicky Krieps gør det meget effektivt med den smule skærmtid, hun har til rådighed. Jeg har ellers ikke andet end stor respekt for Tom Hollander, men hans portræt af Alfred Hitchcock er ikke særligt vellykket, og han ser alt for splejset ud til at spille instruktøren trods kraftig makeup.
Man kan om ikke andet se ‘Monster’ sæson tre for at opleve Hunnams utrolige genskabelse af virkelighedens uhyggelige morder, men det er desværre ikke nok til at gøre sæsonen til en helstøbt oplevelse. Der er planer om at lave en fjerde sæson med fokus på Lizzie Borden, der begik en række mord med en økse! Man kan håbe på en mere fokuseret tilgang til den næste omgang om de historiske mordere.
Se ‘Monster: Historien om Ed Gein‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med alle anmeldelser her.

























A House of Dynamite en film man tænker over efter filmen er slut