Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Mosul’

Anmeldelse: ‘Mosul’

26/11/2020 | Flixfilm

mosul anmeldelse netflix film

‘Mosul’ er action med stort A, som man kender det fra store Hollywood-produktioner, hvilket ikke er så underligt, når man tænker på producerne bag filmen. Men alt mellem de indrømmet mange og intense skudvekslinger føles blot som fyld.

Vestlig, miltær indgriben er en svær ting at diskutere. Siden angrebene på World Trade Center i 2001 og USA’s krig mod terror for alvor begyndte, har vi, som vestlige filmpublikummer, set krigen gengivet utallige gange. Senest har krigen mod Islamisk Stat, eller DAESH om man vil, sat dagsordenen i denne forsvarspolitiske sfære, og det er netop med en film om krigen mod DAESH set igennem mellemøstlige øjne, at ‘Mosul’ tager sit udgangspunkt.

I filmen stifter vi bekendtskab med Kawa, en ung, irakisk politirekrut, som bliver optaget på Nineveh SWAT-holdet; en fasttømret gruppe af tidligere betjente og militærfolk, hvis eneste mål er at fordrive DAESH fra det ødelagte Mosul. Heriblandt er den hårdføre major Jasem, som til at begynde med ikke er meget for at få en ‘rookie’ med på holdet, men som skudduellerne hober sig op, bliver Kawa efterhånden en del af gruppen, men faren lurer konstant i murbrokkerne af den irakiske storby, for DAESH-krigerne har ikke tænkt sig at forlade stedet i god ro og orden.

mosul 2020

Mere er der sådan set ikke at sige. Hvis du har set en håndfuld af Hollywoods film om emnet, byder ‘Mosul’ på mere af det samme: Venskabelige drillerier, stilhed før stormen, monologer om krigens elendighed og pludselige konfrontationer. Forskellen er blot, at denne gang udspiller historien sig med et mellemøstligt synspunkt, og ellers er alt som det plejer, for Hollywoods maskineri er taget med til Irak, i og med, at filmen er produceret af bl.a. Anthony og Joe Russo, der er rimeligt genkendelige instruktørnavne i Marvel-universet med bl.a. ‘Avengers Infinity’-sagaen.

Og de kræfter mærker man. Actionscenerne føles som ‘the real deal’ og omgivelserne forstærker den konstante følelse af utryghed. Når det endelig går løs, er kampene altid nærværende, og man kigger sig nærmest om efter det nærmeste bilvrag man kan dække sig bag. Filmen er også gennemsyret af en velment respekt for det autentiske Nineveh-hold, og DAESH-krigerne beskrives udelukkende som ansigtsløse monstre, der konstant indtelefonerer trusler om voldtægt og død ind til vores modige helte. Jeg tvivler på, om nu virkeligheden er så sort/hvid, men enhver krig har sine fjendebilleder.

mosul netflix

Derfor er alt det, der sker mellem de mange actionscener også ret ligegyldigt. Karakterene er one-note good guys, og de eneste figurer, der får nogen egentlig karakteropbygning er den unge Kawa og major Jasem. Det hjælper heller ikke meget, at de mange mænd er klædt ens og bliver derfor ret svære at adskille fra hinanden, og det gør så også, at vi til syvende og sidst er ret ligeglade med, hvem der overlever og hvem der måtte falde.

Måske er det heller ikke meningen. Måske er meningen egentlig bare at hylde de rigtige fyre fra Nineveh-holdet, der var blandt de teams, der havde flest DAESH-krigeres liv på samvittigheden, og som uforpligtende actionunderholdning fungerer ‘Mosul’ godt som baggrundsunderholdning, men heller ikke mere end det.

Se ‘Mosul‘ på Netflix Danmark.