Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Mother’

Anmeldelse: ‘Mother’

08/11/2020 | Flixfilm

mother anmeldelse netflix 2020

‘Mother’ viser os et forhold mellem mor og søn, der har været forkert lige siden fødslen. Det er en tung, langvarig og deprimerende omgang, der aldrig helt formår at fremstille karaktererne som interessante.

I Alfred Hitchcocks gyserklassiker ‘Psycho’ fra 1960, stifter vi bekendtskab med morderen Norman Bates, som viser sig at have en dominerende og manipulerende mor. I filmens klimaks afsløres det, at moderen har været død i lang tid (dræbt af Bates) og han har overtaget hendes identitet i sit sind. Det er vel nok én af de første, moderne gyser-twists i historien, og stadig en af de bedste. Det japanske Netflix-drama ‘Mother’ låner mere end et par ting fra dette, men bruger den i stedet til at fortælle en historie om en mor-søn relation, der aldrig skulle have været.

Vi følger Akiko, der bor et sted i det vestlige Japan. Akiko er umoden, uansvarlig og helt ude af stand til at tage sig af sin søn, Shuhei, som hun manipulerer og dominerer i ethvert aspekt af livet, og alligevel er de to uadskillelige. Da Akiko finder sammen med den småkriminelle Ryo, bliver det starten på både psykisk og fysisk vold på både Akiko og Ryo, og da han en dag forsvinder, er den eneste ting han har efterladt dem endnu et barn i Akikos mave.

mother danmark netflix

Fem år senere er Shuhei, Akiko og datteren Fukuya endnu dårligere stillet, og Akikos voldelige temperament er mere eksplosivt end nogensinde, og overlader varetagelsen af Fukuyas ve og vel til Shuhei, mens hun selv undviger de sociale myndigheder. Socialrådgiveren Aya forsøger at redde de to børn, men bliver udstødt af den vrede Akiko, og da Ryo dukker op igen, vækkes fortidens spøgelser også til live.

‘Mother’ er en tragedie i ordets originale forstand. Både Aikiko og Shuhei ved, at de ikke er gode for hinanden, og alligevel kan de ikke undvære hinanden. Som Shuhei selv siger: Alt ved mit liv er forkert, men er det forkert at elske sin mor?”, og når han endelig har chancen for at bryde relationen, kan han ikke, hvilket blot fører endnu mere elendighed med sig. Det er et empatisk portræt af menneskerne, der er skubbet ud på et sidespor i samfundet, og instruktør Tatsushi Ohimori viser det ved at dvæle meget længe på de involveredes ulykkelige situation.

mother film netflix

Og fra et filmisk perspektiv, er det også lidt problemet. Filmen er simpelthen så optaget af at vise elendigheden, at han lader karakterarbejdet i stikken. Vi kan føle empati for deres situation, men der er ingen sympati, for filmen glemmer at vise hvorfor vi skal sympatisere, hvilket kvæler en del af filmens dramatiske punch. Derudover virker passiviteten fra de omkringliggende karakterer også en smule urealistisk; eksempelvis har Shuhei en far, som igen og igen beder sønnen om at flytte hjem til ham, og da sønnen nægter, er det det sidste vi hører fra fader-karakteren, hvilket også trækker filmen i langdrag. Hvorfor så vise os faren, hvis ikke han skal bruges til noget?

Dermed ikke sagt, at ‘Mother’ ikke indeholder noget i sin nuværende form. Samspillet mellem mor og søn er altid solidt, og filmens klimaks er hjerteskærende tragisk, om end der efterlades en snert af håb. Men hvad kan man ellers forvente? Hvis Norman Bates´ mor var i levende live, ville Norman ikke have haft en chance. Det har Shuhei heller ikke.

Se ‘Mother‘ på Netflix Danmark.