Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Murder Mystery 2’

Anmeldelse: ‘Murder Mystery 2’

01/04/2023 | Flixfilm

‘Murder Mystery 2’ byder på mere af det samme plat fra etteren. Flere platte indslag med meget genbrug fortsat gjort uden sans for timing og charme.

Lad mig med det samme være ærlig. Jeg var ikke en fan af ‘Murder Mystery’ (en virkelig “original” titel!) som var en Agatha Christie-inspireret krimi udsat for Adam Sandlers vanlige lamme humor. I den film stødte de to uvante verdener sammen, og det kolliderede med et voldsomt sammenstød der ikke var specielt underholdende. Så ikke just en harmonisk sammenkobling på den front.

Men filmen blev en god succes for Sandler og Jennifer Aniston der i forvejen spillede over for hinanden i den romantiske komedie ‘Just Go with It’. Nu er parret tilbage i deres roller som det tåkrummende Spitz-par i den nye ‘Murder Mystery 2’. Ovenpå deres dramatiske bryllupsrejse i den første film er de nu blevet detektiver med eget bureau, men de har ikke ligefrem meget succes med det.

De bliver ringet op af deres millionær-ven Vik (Adeel Akhtar) der inviterer dem til hans bryllup, hvor han skal giftes med den franske skønhed Claudette (Mélanie Laurent). Men under de eksotiske festligheder bliver Vik kidnappet, og de mystiske kidnappere kræver enorme summer af penge fra hans familie. Så endnu engang bliver de uheldige Spitz udsat for et nyt mysterium der involverer vild action og plat humor.

Det egentlige mysterium ved ‘Murder Mystery 2’ er, hvorfor den findes. Ja okay den blev en succes, men hvorfor laver man en fortsættelse hvis man alligevel ikke kan byde på andet end genbrug? Således er der figurer der popper op igen for ingen verdens grund, da de ikke tjener noget formål, så som den dumme politiinspektør Delacroix (Dany Boon).

Kemien er dog fortsat god mellem Sandler og Aniston som begge er producenter på den her parodi af en komedie. Men der er desværre absolut ikke nogen charme i deres irriterende mundhuggeri og værst er det, når det bliver brugt til at smadre enhver form for spænding.

Som det også var tilfældet med etteren, så er der også stjerner der bliver brugt på den dårlige måde. Værst bruger man ikke den franske skuespillerinde Mélanie Laurent der slog igennem internationalt med Quentin Tarantinos gale krigsfilm ‘Inglourious Basterds’, til noget væsentligt. Et stort plus i castet er en heldigvis veloplagt Mark Strong som en tidligere MI6-agent der arbejder som gidselforhandler.

Balancen mellem action og humor er om muligt endnu mere kikset i denne her omgang. Det er som om at filmskaberne ikke kunne blive enige med dem selv om, de ville lave ‘The Pink Panther’ eller ‘Mission impossible’! Det hjælper heller ikke at de mange computereffekter er ubegribeligt ringe at se på. De penge der var beregnet til det slags arbejde, gik vist til de dyre filmstjerner!

‘Murder Mystery 2’ er et totalt genbrugsorgie. De samme platte jokes, det gentagende mundhuggeri og de dårlige computereffekter. Man skal med andre ord være særlig glad for den første ‘Murder Mystery’-film for at se underholdningsværdien i den her sølle fortsættelse. Andre vil næppe heller ej se det sjove i at se umorsomme fjollerier i flotte lokationer.

Se ‘Murder Mystery 2‘ på Netflix Danmark.