Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Nightflyers’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Nightflyers’ – sæson 1

05/02/2019 | 1 kommentar

nightflyers anmeldelse review netflix serie 2019

Der er desværre ikke meget nyt under solen i ’Nightflyers’, som ellers lover spænding og uhygge i rummet. Men er man stor tilhænger af klassiske science fiction-troper, kan der alligevel være lidt at hente.

’Nightflyers’ udkom oprindeligt som en kortroman i 1980, skrevet af George R. R. Martin. I dag kendes Martin allerbedst for at have skrevet et af moderne tids største fantasy eposser, nemlig ’A Song of Ice and Fire’, som er blevet til HBOs storslåede ’Game of Thrones’. Derfor kommer det heller ikke bag på nogen, at vi nu ser andre værker fra hans hånd blive vist på tv-skærmen. I første omgang fik ’Nightflyers’ faktisk en filmatisering i 1987, men lavbudgetsfilmen fik aldrig rigtig et publikum. Nu har den amerikanske tv-station Syfy så slået pjalterne sammen med Netflix og produceret en serie baseret på kortromanen og filmen. Serien fik i første omgang amerikansk premiere i december sidste år på Syfy-kanalen, mens Netflix ventede indtil nu med at udgive den til et internationalt publikum.

nightflyers 1

I ‘Nightflyers’ følger vi besætningen ombord på det titulære fartøj, der i 2093 har til mission at oprette kontakt med en fremmed livsform. Jorden er ikke længere så beboelig, som man kunne have håbet, og menneskeheden søger derfor hjælp hos andre intelligente livsformer. Med ombord har de telepaten Thale, som de håber på, kan skabe den nødvendige kontakt. Men på deres færd oplever flere af besætningsmedlemmerne foruroligende hændelser og hallucinationer, der besværliggør deres mission. Skylden bliver hurtigt lagt hos Thale, da han kan manipulere ens sind, så man ser alverdens syner. Men det er noget endnu mere faretruende, der ligger på lur ombord på ’The Nightflyer’, og dette har ikke tænkt sig, at besætningen skal fuldføre deres mission.

’Nightflyers’ byder desværre på et meget trivielt plot, hvor man allerede fra begyndelsen har svært ved at engagere sig i de mange karakterer ombord på fartøjet. Man fornemmer en enorm travlhed i at få klemt så mange storylines ind, så hurtigt som muligt. Men hvad der udadtil virker som en ekstrem fortællelyst, er i virkeligheden en skjult mangel på materiale. De fleste besætningsmedlemmer bliver allerede indenfor de første tre episoder udsat for livstruende situationer. Problemet er, at vi endnu ikke har opbygget nogle former for relationer til disse karakterer, så spændingen bliver hurtigt udskiftet med en ligegyldig konsekvensløshed hos seeren.

nightflyers netflix danmark

Det til tider generiske plot bliver også ret hurtigt en trættende affære. For udover en telepat ombord på ’The Nightflyer’, så synes der at være et overdrevent brug af velkendte science fiction-troper. Afkoloniseringen af Jorden har vi allerede set i tv-serien ’The 100’, hvor det meste af handlingen heldigvis foregår på en ubeboet Jorden. Så heldige er vi desværre ikke med ’Nightflyers’, hvor al handling udelukkende foregår ombord på rumfartøjet. De eneste scener, hvor vi får lov at se andet end de grålige kulisser, er i de flashback-sekvenser, som vores hovedperson, Karl, ser igennem en hukommelsesmaskine, der lader dig afspille dine minder. Dette har vi også allerede set i det eminente afsnit af ’Black Mirror’, kaldet ’The Entire History of You’.

Hvad der til gengæld virker i seriens favør, er skibets allestedsværende kaptajn, Roy Eris, der tilsyneladende holder øje med besætningsmedlemmerne gennem et lille orangerødt kamera, der minder utroligt meget om et øje. Dette er en klar reference til HAL 2000 fra Stanley Kubricks fortræffelige ’Rumrejsen 2001’. Dét, der desværre savnes her, er den intensitet der fylder Kubricks banebrydende sci-fi mesterstykke fra 1968.

Blandt skuespillerne er det tydeligt, at der er brugt mange kræfter på at skabe et mangfoldigt cast. Her er desværre bare ikke nogen nævneværdige præstationer at udpege. Telepaten Thale, der spilles af englænderen Sam Strike, fungerer i de første episoder som omdrejningspunktet for plottet, men allerede efter det første afsnit har spændingen omkring ham og hans evner som en L-1 (2093s navn for en telepat, åbenbart) fortaget sig. Havde karakteren været bare en tand mere interessant, kunne dette sagtens have givet serien noget mere at komme efter.

nightflyers serie

Visuelt har ’Nightflyers’ sine momenter. Her er virkelig nogle flotte effekter, og efter tre episoder er der endnu ikke bemærket noget sjusket CGI, som man ellers sagtens kunne have forventet. Scenerne af den store rumstation set udefra er storartede, og der er generelt en sans for detaljen i effektarbejdet. Desværre trækkes de flotte effekter ned, når man vender blikket mod selve det interne design af rumfartøjet. Her er ingen fantasi at spore, og alle rum virker kolde, grå og billige.

’Nightflyers’ er ingen nyskabelse inden for sin genre. Tværtimod ses der mange science fiction-troper, som vi allerede har set eksekveret bedre i andre film og serier. Dette havde ikke været noget problem, hvis serien blot havde tilført dem noget nyt, men desværre bliver vi vidne til en serie, der mest af alt virker til at træde vande. Plottet er forudsigeligt og gennemskueligt, og skuespillerne virker mest af alt forvirrede, når de selv prøver at holde styr på deres indbyrdes forhold. Visuelt er der mange suveræne effekter og et gennemført CGI-arbejde at finde, men det bliver dog overskygget af alt for kedelige og uinteressante kulisser og rekvisitter. Serien bringer intet nyt til sci-fi-seriefronten, og man bør derfor kigge efter andre titler i Netflix’ science fiction-bibliotek, såsom ’Altered Carbon’ og den tyske ’Dark’.

Se ‘Nightflyers‘ på Netflix Danmark.

Anmeldelsen er baseret på de tre første afsnit af sæson 1.