Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Otherhood’

Anmeldelse: ‘Otherhood’

06/08/2019 | Ingen kommentarer

otherhood anmeldelse review netflix danmark film 2019

‘Otherhood’ fungerer fint som 100 minutters adspredelse til mødre, der savner deres sønner, men er samtidig så formularisk og ufarlig, at den ikke får selvsamme mødre til at gribe telefonen og ringe til børnene.

Da jeg læste plot-synopsen til Netflix´ nyeste komediedrama om tre mødre, der tager til New York for at besøge deres sønner, lavede jeg en mental bingoplade med tre ting over hvilke ting, der ville ske i løbet af de næste 100 minutter. To af dem gik i opfyldelse. Dette opsummerer meget godt, hvor formularisk, men også i sidste ende, hvor harmløs en film ‘Otherhood’ er. For selvfølgelig får vi et cover af ”These Boots Are Made For Walkin´” og selvfølgelig får vi shopping- og vinmontager.

otherhood film

De tre hovedrolleindehavere gør ellers hvad de kan med deres ret endimensionelle karaktertegning. Patricia Arquette spiller Gillian, en klaverlærer, der går klædt som om hun stadig mentalt er i 1970´erne, og er meget insisterende over for sin søn. Angela Bassett spiller Carol, en nylig enke, der ikke har været uden for en dør i lang tid. Hun var også engang en kunstnerspire, men underviser i stedet i kunst på et plejehjem, mens hendes søn er art director på et stort blad, hvilket hans mor selvfølgelig ikke ved meget om. Til sidst er der Helen, som spilles af Felicity Huffman, der konstant prøver at holde fast i sin ungdom, og hendes søn har mere end én hemmelighed. Hvilke de så kan du, kære læser, jo så lave en bingoplade om.

Huffman er den bedste af de tre. Hendes måde at bære sig selv på, hendes svajende gangart; alt sammen illustrerer perfekt Helens opførsel, og de usikkerheder, der udgør den opførsel. Også karakterens søn (som spilles af Dustin Hoffmans søn, Jake), spiller godt i en rolle, der, på papiret, kunne være gået hen og blevet utroligt tør.

Instruktør Cindy Chupack har en fortid som instruktør i TV-formatet; bl.a. i ‘Modern Family’ og ‘Sex and the City’, og det kan desværre ses. Filmens fotografi, klipning og musik besidder en sitcom-feeling, der ikke passer til historiens mørkere og mere seriøse øjeblikke. Også manuskriptet forbliver meget overfladisk.

otherhood anmeld

Der er ellers mange små quirks, som de tre hovedrolleindehavere føjer til deres karakterer, men det ødelægges af et manus, der kører med fuldt tryk på stereotyperne. Spørgsmålene og de tilhørende konflikter om kærlighed, karriere og venskab løses nærmest lige så hurtigt, som de er kommet; næsten som om at projektet oprindeligt var en TV-film og at alle konflikter skulle løses inden den næste reklamepause.

Denne anmelder kan sagtens se, hvad filmen prøver på, men der tages absolut ingen chancer med genrens klichéer. Vi ved, beat for beat, hvad der kommer til at ske og hvordan det kommer til at ske. ‘Otherhood’ er fin adspredelse, men tør ikke at prikke dér hvor det rigtigt batter i forholdet mellem mor og søn. I stedet for forfladiges det hele til replikker som ”Mother is not just a noun. It´s a verb.” Så hvis det er ufarlig og meget lidt udfordrende underholdning man søger, kan ‘Otherhood’ gå an.

Se ‘Otherhood‘ på Netflix Danmark.