Anmeldelse: ‘Photocopier’
15/01/2022 | FlixfilmMysteriet i ‘Photocopier’ er interessant og dragende med sine mange brikker. Tempoet tester ind imellem ens tålmodighed, men filmen håndterer solidt et aktuelt emne med uhyggelig relevans, uanset hvor i verden man kommer fra.
Skrevet af Michael Larsen.
Svage minder eller mangel på dem om en løssluppen fest der gik helt amok for en person. Det lyder som setuppet til en af de tåbelige ‘The Hangover’-film, men det er det heldigvis ikke. Det er tværtimod udgangspunktet for handlingen i det indonesiske drama ‘Photocopier’, hvor den ambitiøse student Sur (Shenina Syawalita Cinnamon) prøver at finde ud af, hvad der skete til en fest, og især hvem der tog billeder af hende, mens hun var fuld og lettere bevidstløs.
For de billeder kommer ud på de sociale medier og koster Sur alt. Hun bliver smidt ud af sin skole og tilmed af sine forældre, da hun har bragt dem skam! Sur prøver i alt desperation at løse mysteriet som sin egen detektiv og får hjælp fra sin ven Amin (Chicco Kurniawan), der arbejder som photocopier. Det job er ikke bare alene titlen på filmen, da brugen af en kopimaskine spiller en meget vigtig rolle i handlingen.
Artiklen fortsætter under annoncen
‘Photocopier’ er en meget lovende start for instruktør-debutanten Wregas Bhanuteja, der tidligere har gjort sig bemærket i Cannes-filmfestivalen med sin kortfilm ‘Prenjak’, der blev den første prisvinder fra Indonesien. Bhanuteja har også skrevet manuskriptet til ‘Photocopier’, der nemt kunne have været trimmet hist og pist. Så havde det skabt mere balance og bedre flow i filmen. For der er uundgåeligt perioder med dødvande, hvor Sur’s ihærdige detektivarbejde kører lidt i cirkler, men til gengæld er Bhanutejas instruktion solid og sikker. Man skulle ikke tro, at ‘Photocopier’ er hans spillefilmsdebut og han skal endelig bare komme med flere film fremover.
Shenina Syawalita Cinnamon som Sur er ny på filmscenen og viser allerede her gode takter. Hun kommer rundt om hele sin karakters følelsesmæssige kaos på imponerende vis. Man bliver ved hende hele vejen i filmen og hun skuffer aldrig i den krævede hovedrolle. Persongalleriet omkring hende giver meget liv til deres roller og føles aldrig overflødige. Især er Lukman Sardi i far-rollen som at opleve en ulmende vulkan der kan sprænge i luften, når man mindst aner det.
Man får et væld af smukke og stemningsfulde billeder fra Indonesien og et interessant indblik i befolkningens samfund der går højt op i høje karakterer som de fleste andre lande i Asien. Der bliver der slået kraftigt ned på de unge studenter der fester, og man tilgiver slet ikke branderter. Så ja man må sige at vores land har et noget afslappet forhold til druk. Det er altid spændende at se film fra andre lande, der netop kan give publikum et kig ind i andre samfundsnormer og ‘Photocopier’ er ingen undtagelse.
Artiklen fortsætter under annoncen
Emnet i ‘Photocopier’ er uhyggeligt relevant for i virkelighedens verden findes der mange sager overalt om lignende situationer, hvor folk bliver udnyttet via sociale medier med personlige omkostninger. Bhanutejas håndtering af historien vækker respekt, og jeg tror næppe at, Hollywood kunne håndtere selvsamme emne med lignende subtil intelligens. Skulle nogle derude der har været udsat for noget lignede som stakkels Sur her, så se endelig filmen og måske blive inspireret til at tage kampen op.
Se ‘Photocopier‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med samtlige anmeldelser her.