Anmeldelse: ‘Pieces of a Woman’
13/01/2021 | FlixfilmEn trio af fantastiske skuespillere sørger for at ‘Pieces of a Woman’ noget ujævne manuskript ikke helt forfladiges til det overdrevent melodramatiske efter de første, lige så fantastiske 45 minutter.
Skrevet af Søren Meinertz.
‘Pieces of a Woman’ havde sin debut på TIFF-filmfestivalen I 2020, og Vanessa Kirby var ‘the talk of the town’, da hun vandt en pris på Venedig-festivalen ikke lang tid efter, og Netflix købte med det samme distributionsrettighederne, og ret skal være ret. Så mange som muligt fortjener at se de første tre kvarter af denne film, der er noget af det mest kompromisløse og dragende drama denne anmelder har set i nogen tid.
Martha er gravid. Meget gravid, og støttes trofast af sin kæreste, Sean (Shia LaBeouf). Martha har valgt en hjemmefødsel, men da deres foretrukne jordmoder melder afbud i sidste øjeblik og sender en anden i sit sted, bliver det starten på en intens fødsel, der kulminerer i det værst tænkelige scenarie. Martha og Sean kan ikke bearbejde sorgen på samme måde, og det afføder en dyb kløft i parrets forhold til både venner og familie.
‘Pieces of a Woman’ er skrevet og instrueret af parret Kata Weber og Kornél Mundruzo, og man fornemmer hurtigt, at historien er meget personlig for dem. I et 30 minutter langt, dynamisk one-take, etablerer paret en fødsel i realtid; lige fra de første veer til det smertefulde, sidste pres, der udstikker resten af filmens kurs, mens kører rundt om de tre mennesker på en dag ingen af dem nogensinde kommer til at glemme. Filmen er næsten værd at se alene for de filmtekniske og skuespillermæssige tinder, som filmen bestiger i de 30 minutter, der kunne være en kortfilm i sig selv.
For hvad der følger derefter lever desværre ikke op til den følelsesmæssige resonans, der bliver skabt i de minutter. Der er stadig fantastisk skuespil fra både Kirby og LaBeouf, men det føles som om, at forfatterparret simpelthen ikke har kunnet bestemme sig for, hvordan karakterenes bue skulle afsluttes. Martha virker først kold og afvisende, så bliver hun emotionel og så bliver hun kold og afvisende igen, hvorimod Sean er følsom og på sine grædende knæ, og selvom det er interessant at se de to spille mod hinanden med modsatrettede følelsesregistre, er manuskriptet ikke meget bedre end de melodramatiske klicheer, som de får at kæmpe med.
Artiklen fortsætter under annoncen
Den dynamiske skuespillerduo understøttes desuden af legenden Ellen Burstyn, der spiller Marthas mor, og her får hun en så melodramatisk monolog omkring halvvejs inde i filmen, at det nærmest virker som en parodi på et melodrama, og dét at Burstyn bærer den i mål, siger en del om kvindens talent.
Misforstå mig ikke. Der ER gode øjeblikke i resten af ‘Pieces of a Woman’, men de er spredt. Her skal nævnes en perfekt afrundet slutsekvens, der måske kan vidne om, at Martha er klar til at sørge på sin egen måde efter hun har kastet samfundets forventninger om at sørge af sig. Det er ærgerligt, at resten af filmen efterlader en lidt flad smag i munden efter så prangende en start. Det skal dog ikke komme de fornemme skuespillere til last, for de gør virkelig deres for at løfte manuskriptet ud af det dramatisk noget flade hængedynd, det havner i efter de første 45 minutter.
Se ‘Pieces of a Woman’ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med alle anmeldelser her.