Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Project Power’

Anmeldelse: ‘Project Power’

15/08/2020 | Flixfilm

project power anmeldelse netflix 2020

‘Project Power’ leger entusiastisk med superkræfter-konventionerne på underholdende vis, uden at den ligefrem opfinder noget nyt til den velkendte subgenre. Men filmen er fin blockbuster-underholdning til den her besynderlige sommerperiode, hvor man trænger til et actionfilm-fix.

Superkræfter forbinder vi automatisk med superhelte. Enten har de fået deres kræfter ved en ulykke i et laboratorium som ‘The Flash’ eller bare slet og ret født med dem ligesom mutanterne fra ‘X-Men’. Men hvad nu hvis man kunne få superkræfter med hjælp af piller? Det bliver taget op i Netflixs seneste blockbuster; ‘Project Power’ med Jamie Foxx og Joseph Gordon-Levitt i hovedrollerne.

project power film

Et særligt stof i pilleform rammer New Orleans’ fattige gader og giver forbrugeren superkræfter af uforudsigeligt karakter afhængig af vedkommendes DNA. Dog varer pillens effekt kun på fem minutter, hvilket er med til at skabe voldsom afhængighed af stoffet. Den lokale betjent Frank (Joseph Gordon-Levitt), teenage-pusheren Robin (Dominique Fishback) og ex-soldaten Art (Jamie Foxx) skaber en uventet alliance for at få ram på bagmændene bag stoffet.

Filmens præmis lyder umiddelbart frisk i mængden af utallige superheltefilm, men det er det nu ikke. Faktisk så minder filmen til dels om serierne ‘The Boys’ og ‘Powers’, hvor utrolige kræfter bliver skildret som noget ekstremt farligt og gjort med en hardcore R-rating, hvilket er perfekt til streaming platform. Manuskriptet bygger ikke på nogen tegneserie og er skrevet af Mattson Tomlin, der i øjeblikket arbejder på den kommende nye ‘Batman’-film; ‘The Batman’ for instruktøren Matt Reeves.

project power danmark

Instruktør-duoen Henry Joost og Ariel Schulman bruger de rå omgivelser i ‘Project Power’ til at give filmen et lige så råt look der ofte er badet i kulørt neon-lys. De flotte billeder fra Michael Simmonds er spændende at se på og bruger opfindsomme vinkler der minder om nutidens grafiske romaner inden for krimigenren. Det ser cool ud med de kvikke sekvenser, hvor man kan se stoffet påvirke folks kroppe i ægte body horror-stil. De forskellige superkræfter svinger dog i kvaliteten, da computereffekterne enten er gode eller bare meget middelmådige i udførelsen. Så Joost og Schulman skal forbedre sig til næste gang med brug af effekter, nu hvor de skal til at filmatisere det klassiske computerspil ‘Mega-Man’ i den nærmeste fremtid.

Jamie Foxx spiller bad ass på autopilot, men giver heldigvis sin figur noget sårbar tyngde, da hans datter holdes fanget af de slemme bagmænd. Foxx har solidt samspil med den nye talent Dominique Fishback og formår at give den erfarne skuespiller god kamp til stregen, hvilken kun er godt at se en newcomer gøre. Som den utraditionelle politimand Frank er Joseph Gordon-Levitt et fornøjeligt bekendtskab som absolut ikke er bleg for at tage superpillerne for at have en fair chance mod de sære nye udfordringer, der resulterer i enfed actionscene i slowmotion. Rodrigo Santoro og Amy Landecker får tværtimod ikke meget mulighed for at skinne igennem som filmens skurke.

project power netflix

‘Project Power’ er ikke superoriginal underholdning, men der er godt visuelt drive at hente fra filmens vanvittige actionscener samt underholdende skuespil fra Foxx, Fishback og Gordon-Levitt. Filmen er fin som blockbuster-erstatning til den mærkeligste sommer i mands minde og underholdning kan man altid bruge i den intense hedebølge.

Se ‘Project Power‘ på Netflix Danmark.