Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Ragnarok’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Ragnarok’ – sæson 1

02/02/2020 | Flixfilm

ragnarok netflix anmeldelse review serei danmark

Den store seriesatsning ‘Ragnarok’ er ubalanceret i sit prisværdige forsøg på at knytte socialrealisme og klimakrise sammen med den nordiske mytologi. Det er parring der aldrig rigtigt fungerer trods de spændende idéer og veloplagt skuespil.

Jeg er som de fleste ret fascineret af den nordiske mytologi, som har fantastiske historier om guder, jætter og deres kampe mod hinanden. Særligt interessant er fortællingen om Ragnarok, gudernes endeligt og det er ikke som i den ellers fabelagtige Marvel-film ‘Thor: Ragnarok’. Næh for som i Villy Sørensens gode bog ‘Ragnarok – en gudefortælling’ og det sidste Valhalla-tegneseriealbum ‘Vølvens syner’, så er dommedagen i mytologien en storslåede og tragisk afslutning. Det er inspirationen til den helt store nordiske Netflix-seriesastning ‘Ragnarok’ fra den erfarne DR-serieskaber og tv-køkken mastero Adam Price.

ragnarok serie

Handlingen finder sted i den fiktive, norske by Edda der plages af ustabile vejrforhold. Vintrene bliver varmere og varmere og noget tyder på at det er kun begyndelsen til noget endnu værre. Men den rastløse Magne (David Stakston) kan måske være den, der kan skabe balance. For han begynder at udvikle gudelige kræfter magen til tordenguden Thor i form af overmenneskelig styrke, kontrol over lyn og torden og gode evner med en hammer! Alt imens kæmper Magne en svær kamp med at passe ind i sine nye omgivelser og bevare et sundt forhold til sin bror Laurits (Jonas Strand Gravli) og sin mor Turid (Henriette Steenstrup). En anden udfordring er også byens rige og magtfulde borgere der er mere end, hvad de giver sig ud for at være…

‘Ragnarok’ er et særligt mix af fantasy, teenagedrama og socialrealisme med kommentarer til nutidens klimaproblemer. Price og hans hold formår at lege med elementer fra mytologien ved at give den et nutidigt skær og den del af serien er ret interessant. For et eksempel så er byens navn faktisk navnet på en digtsamling om netop nordisk mytologi. Hvert et afsnit indledes med beskrivelse af noget om guderne og jætterne, så man som publikum aldrig bliver tvivl om, at episoderne afspejler deres inspirationskilder.

ragnarok danmark

Dramaet mellem de utilpassede unge minder rimelig meget om successerien ‘Skam’, hvilket ikke er så overraskende, da de samme skuespillere David Stakston, Theresa Frostad Eggesbø og Herman Tømmeraas fra den serie er med i ‘Ragnarok’. Ikke just originalt men det er uden tvivl bevidst for at lokke den samme målgruppe. Temmelig kalkuleret må man sige og det spærrer ben for resten af den samlede historie, da det bremser for det mere interessante stof.

Som kommentar til den aktuelle klimakrise er ‘Ragnarok’ ikke særligt nuanceret med sin ​on the nose​-tilgang. Alene det med den klimabevidste skolepige Isolde (Ylva Bjørkaas Thedin) leder tankerne hen på en vis pige fra Sverige, dog uden at det er en parodi. De smukke norske omgivelser er fantastiske rammer for serien og det udnyttes godt af
produktionsholdet. De mange effekter er af blandet kvalitet, men de kommer med friske bud på gudernes og jætternes utrolige kræfter.

Samlet set er ‘Ragnarok’ et spændende forsøg på at puste nyt liv i de fascinerende myter, men kombinationen af det, klichédrevet teenagepladder og ikke så subtile hilsner til klimaet harmonerer aldrig sammen på en balanceret måde. En samling af spændende idéer bliver derfor noget rod trods gode ambitioner og glimrede underholdningsværdi fra skuespillerholdet.

Se ‘Ragnarok‘ på Netflix Danmark.