Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Return to Space’

Anmeldelse: ‘Return to Space’

08/04/2022 | Flixfilm

return to space anmeldelse netflix

Kommercialisering af rummet forklaret af Oscar-vindende makkepar

21. juli 2011 landede rumfærgen Atlantis sikkert på Jorden og markerede således slutningen på det amerikanske rumfærge-program. Med et manglende budget i de næste mange år måtte det statsstøttede NASA søge mod Rusland for at kunne sende deres astronauter i rummet. Lige indtil der blev åbnet for muligheden af, at private selskaber kunne bidrage til rum-udforskningen. Mangemilliardæren Elon Musk´s firma Space-X blev den nye arvtager og markerede dermed en ny æra i menneskedens søgen i rummet.

Instruktør-makkerparret Elizabeth Vasarhelyi og Jimmy Chin, der tidligere har stået bag de dramatiske og menneskelige dokumentarer Free Solo og The Rescue, er her tilbage med fokus på endnu en skæv hovedfigur.

Tidligere var det bjergbestigeren Alex Hammond i Free Solo, der som den første person besteg El Capitan uden hjælpemidler og senest de heltemodige redningsdykkere, der hjalp 18 thailandske drenge ud af en grotte i Thailand i filmen The Rescue. I Return to Space er det Elon Musk, der er i fokus i første halvdel af filmen.

Return to Space 00 52 59 09

Det lykkedes for Musk og SpaceX at udvikle billigere, genanvendelige raketter, som kunne bringes sikkert tilbage til Jorden og sendes ud i rummet igen. I 2020 lancerede SpaceX en Dragon-kapsel, der leverede NASA-astronauterne Bob Behnken og Doug Hurley til Den Internationale Rumstation (ISS), hvilket markerede første gang et kommercielt rumfartøj fuldførte en mission til ISS.

Til trods for, at Musk tidligere var kendt som en marihuana-rygende, excentrisk milliardær, er det her tydeligt, at når det kommer til rummet og udforskningen af dette, er det en klar personlig vision hos Musk. Dette kom især til udtryk i 2018, da Musk blev tydeligt berørt, da hans barndomshelt Neil Armstrong nedgjorde NASAs samarbejde med private aktører. Vasarhelyi og Chin formår at vise et nuanceret og rørende billede af verdens rigeste mand, hvilket er blandt filmens største styrker. ”Jorden er menneskehedens vugge, men man kan ikke blive i vuggen for evigt.”

Hvad de dog ikke formår, er at skabe spænding som i deres to foregående film. Der er vejrrapporter og opsendelser, som slår fejl, men som tilskuer sidder man aldrig på kanten af sædet og gætter på, hvad der nu kommer til at ske. En andet akt, der fokuserer på livet på ISS, virker ganske enkelt malplaceret, med henblik på at filmens første halvdel handlede om visionerne og grunden til, hvorfor vi som menneskehed skal tilbage til rummet. Dette bliver reddet på målstregen, men alligevel bliver anden halvdel af filmen for langtrukken og der kunne nemt have været skåret en halv time af spilletiden.

Return to Space 00 12 13 04

Netflix’s Return to Space er bestemt en interessant dokumentar, der gør seeren fortrolig med rumeventyret. Filmen giver et billede af, hvad der virkelig foregår bag scenerne før en rumopsendelse og hvor nervepirrende det egentlig er. Musk og SpaceX har revolutioneret rumrejser, hvilket er prisværdigt. Uanset om man er fan af Musks excentriske personlighed eller ej, kan man ikke benægte hans bidrag til den betydelige udvikling af forskellige teknologier. Bortset fra dette, giver filmen også et rørende og menneskeligt billede med de astronauters, der sendes afsted og disses familier.

Ikke den skarpeste film fra det Oscar-vindende instruktørmakkerpar, men bestemt endnu en seværdig en af slagsens.

Se ‘Return to Space‘ på Netflix Danmark.