Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Revenger’

Anmeldelse: ‘Revenger’

17/01/2019 | Ingen kommentarer

revenger netflix film anmeldelse review 2019

Bruce Khan deler læstelige klø ud til højre og venstre i sin første hovedrolle i Netflix-filmen ‘Revenger’, der foregår på en ø for farlige kriminelle.

Netflix i Asien er en guldgrube for kamsportsfolk, der ønsker at gøre sig kendte i actionfilm. Sidste år kom én af årets bedste kamsportsfilm fra Indonesien; nemlig den brutale og helt igennem forrykte ‘The Night Comes for Us’. Nu har Korea så besluttet sig for at hoppe med på vognen og giver os ‘Revenger’.

revenger 1

I hovedrollen ses Bruce Khan, der er kendt både i Østen og Vesten som en stor stunt-træner. Han åbnede sit eget træningscenter i Los Angeles i 2003, og igennem sit eget produktionsselskab producerer han action-kortfilm. I ‘Revenger’ har han fået tildelt sin første hovedrolle som den tidligere betjent Yul Kim, der ankommer til en ø for farlige kriminelle i jagten på sin families morder. Det varer ikke længe før Yul kommer i vanskeligheder, da han redder den lille pige Jin og moderen Maly fra at blive voldtaget og myrdet af en gruppe fanger. Han bliver taget med til Jin og Malys del af øen, der befolkes af en gruppe mere fredelige fanger. Yul er dog opsat på hævn, og snart bliver hele øen skueplads for en brutal kamp mellem de godmodige fanger og de barbariske fanger, der selvfølgelig anføres af Yuls families morder.

Man kan nærmest betegne ‘Revenger’ som et tyndt opkog af ‘Fluernes Herre’ tilsat kampsort, hvor nogle fanger har formået at bevare deres menneskelighed, hvorimod nogle andre er bukket under for de primitive forhold. Der er dog også tydelig inspiration fra Bruce Lee-klassikeren ”Enter the Dragon” fra 1973 og så længe filmen holder sig til, hvad den gør bedst: Nemlig at vise Khans kamsportsegenskabers knoglekvasende virkning på en endeløs hær af monstrøse kriminelle, så fungerer den.

revenger

Mere skidt står det til, når vi snakker om alt dét, der foregår imellem actionen. Dynamikken mellem skuespillerne fungerer simpelthen ikke, og Bruce Khan ejer ikke for mange ører skærmkarisma, men holder os til gengæld fanget, når han folder sine næver ud. Langt de fleste karakterer, som jeg gætter på at vi skal kere os om, virker blot som unødvendige distraktioner fra de talløse slagsmål. Selvom der dog er et par fornøjeligt bizarre karakterer med (heriblandt en sværdsvingende, Quasimodo-lignende skurk og en dement medicinmand), så virker det som om at folkene bag ikke har tænkt længere end at Bruce Khan blot skal op imod en hær af ansigtsløse fjender. Alt andet er sekundært og filmen kunne snildt have undværet 20 af sine 101 minutter.

revenger 2019

Det er egentlig ærgerligt, for at lade en hævnactionfilm udspille sig på en fjerntliggende ø for kriminelle er ikke en dårlig idé. På den måde kommer man uden om indblanding fra ordensmagten og man kunne vise et form for hierarki blandt de to stammer af kriminelle, men det er filmen ikke nært så interesseret i som bare at udfylde tiden mellem action-scenerne.

Som kampsports-aficionado kan jeg dog heller ikke helt sige, at jeg ikke morede mig, når Khan delte håndmadder ud med både næver, fødder, jernstænger og sværd. Især filmens første kamp på stranden, hvor han ukampdygtiggør 10-15 fjender med armene i en spændetrøje og Hannibal Lecter-maske og selvfølgelig den sidste kamp mellem ham og hovedskurken er fortræffelige.

Gem filmen til en dag, hvor du bare har lyst til hjernedød action. Så bliver du, sådan nogenlunde, underholdt.

Se ‘Revenger‘ på Netflix Danmark.