Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Roman Empire: The Mad Emperor’

Anmeldelse: ‘Roman Empire: The Mad Emperor’

08/04/2019 | Ingen kommentarer

roman empire mad emporer netflix anmeldelse

Tredje ombæring af Netflix´ docudrama om Romerrigets mest indflydelsesrige herskere giver sig nu endelig i kast med den mest berygtede: Nemlig Roms tredje kejser – Gaius Julius Caesar Augustus Germanicus, bedre kendt som Caligula. Derfor er det også skuffende, at dette måske er den mest tandløse sæson indtil videre.

Det er nu tre år siden, at Netflix havde premiere på deres docudramaserie om Romerrigets kejsere. Det startede med Commodus, så kom turen til Julius Caesar og nu åbner de så endelig op for den i hvert fald mest depraverede: Nemlig Caligula.

Caligula voksede op som søn af den folkekære general Germanicus, der ledede romernes felttog mod de germanske barbarer og voksede derfor op på slagmarken, hvor han hurtigt lærte at begå sig. Men hjemme i Rom lagde kejser og Germanicus´ bror, Tiberius, planer for sin brors død, da han frygtede at broderens folkelige gunst kunne være en potentiel trussel mod hans kejserdømme. Efter Germanicus´ død blev Caligulas mor og brødre sendt i eksil, mens Caligula og hans søstre voksede op hos bedstemoderen. Mange år senere gik Tiberius i selvvalgt eksil på øen Capri og sendte bud efter sin forviste nevø. Overraskende nok skånede den nu halvgale Tiberius sin nevøs liv og Caligula blev boende på Capri indtil han kunne tage hjem til Rom – nu som kejser.

Roman Empire The Mad Emperor

Caligula var, sjovt nok, én af de kejsere, man ikke hørte så meget om i skolens historietimer, og det er nemt at forstå hvorfor. De historiske kilder om ham omhandler både sindssyge, magtmisbrug, incest, orgier og henrettelser af utallige sagesløse borgere uden nogen nævneværdig grund, indtil han, i en alder af kun 28 år, blev myrdet i et komplot. Han er, af selvsamme grund, også en af de mere mytiske kejsere, som Rom nogensinde har haft.
Seriens fire afsnit kommer godt rundt omkring både Caligulas opvækst og kejserdømme, uden at glemme at manden rent faktisk fornyede Roms infrastruktur og kloaksystemer i det første år af sin regeringstid – indtil en sygdom ramte ham, og han langsomt blev mere og mere paranoid, voldelig og depraveret i sin opførsel. Det var her, at undertegnede anmelder mente, at seriens gimmick med at blande skuespil og filmiske sets med talking-heads interviews ville komme historien til hjælp. Med Netflix´ ucensurerede fremstilling, kunne man virkelig dykke ned i, hvad der har forstret et sådant omdømme som Caligula har fået op gennem tiderne. Så meget, at selv moderne ledere og diktatorer har fået tilnavnet ”Caligula”.

Men i stedet forbliver serien noget tandløs i sin filmiske fremstilling. Ikke, at man kan og skal forvente at se Caligula dyrke vild sex med sine søstre på den mest grafiske vis – men sådan, at man kan give historikernes genfortællinger noget mere pondus. I stedet forbliver det, ligesom i de andre sæsoner stadig lidt en tom gimmick, der virker mere distraherende for historiens udfoldning end indlevende.

Roman Empire The Mad Emperor flixfilm

Derudover er behovet for at gøre historien mere actionpræget også noget, der sætter sig lidt på de historiske kilder bag serien. For eksempel ser vi i seriens første afsnit, at det var Caligula selv, der dræbte Tiberius – når langt de fleste kilder tyder på, at det enten var en højre hånd eller simpelthen sygdom. Så i stedet for at for at tage udgangspunkt i de mere anerkendte historiske kilder, bliver det lidt en leflen for at fænge – med den modsatte effekt.

Tag ikke fejl – der er stadig masser af historie at komme efter i den nyeste sæson af Roman Empire, men den sætter sig lidt mellem to stole, når den både vil være seriøs historietime og et levende billede på Caligulas perversiteter. Stik hellere næsen i en historiebog, hvis du vil have det ene eller se Bob Guccione og Tinto Brass´ kontroversielle Caligula fra 1979 med Malcolm McDowell, hvis du vil have det andet.

Se ‘Roman Empire‘ på Netflix Danmark.

Anmeldelsen er baseret på alle afsnit i tredje sæson.