Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Sextuplets’

Anmeldelse: ‘Sextuplets’

21/08/2019 | Flixfilm

Sextuplets film anmeldelse review netflix 2019

’Sextuplets’ er en uoriginal, barnlig udklædningsfest, hvor der er skruet op for slapstick-humoren og ned for grinene. Det kommer vist ikke bag på nogen, at seks gange Marlon Wayans er seks gange for meget.

Det er ikke første gang, Marlon Wayans dukker op i en Netflix film instrueret af Michael Tiddes. I 2017 fik vi resultatet af deres første film på Netflix, den ligegyldige ’Naked’. Tidligere har de makkerparret givet os to gyser-spoof film og et ugideligt ’Fifty Shades of Grey’ spoof. Men det ser da nu endelig ud til, at Tiddes og Wayans har indset at spoof-film ikke længere er, hvad der trækker seerer til. I stedet har de valgt at kaste sig over en anden udtrådt filmtradition, som Eddie Murphy gjorde væsentligt bedre i slut-90’erne. Nemlig at have den samme skuespiller portrættere en hel familie i både fedmedragter oguigenkendelig makeup. Læs den foregående sætning igen og fortæl mig, om du er spændt på ’Sextuplets’. Nej, vel?

Sextuplets 2

Den vordende far, Alan (Marlon Wayans), lever et ganske almindeligt liv med sin smukke, gravide kone og hans ligegyldige job, hvor han arbejder med lykønskningskort. Det eneste særlige ved Alan er, at han aldrig har kendt til sine forældre, hvilket gør at hans svigerfar tvivler på, om Alan selv kan blive en god far. Alan opdager, med svigerfarens modvillige hjælp, at han har en biologisk mor. Men da han møder op på hendes dørtrin, er det dog et andet familiemedlem der åbner. Hans tvilling, Russell (også Marlon Wayans), er dog ikke den eneste bror, og de drager derfor sammen ud for at finde de resterende af sekslingeflokken: Dawn, Jaspar, Ethan og Baby Pete (alle spillet af Marlon Wayans. Suk).

Hvad der går op for en i løbet af ’Sextuplets’ er, at ingen af karakterne i denne film er troværdige eller særligt elskværdige. Det er meningen, at vi skal forstå Alans logik og naive overbærenhed, men det gør vi ikke. Det er også meningen, vi skal nikke genkendende til Russells tv-serie referencer, men det gør vi heller ikke. Filmen regner endda med, at vi griner af Dawns stereotypiske fremstilling af en amerikansk mørk kvinde, der har siddet fængslet, men vi kryber i stedet tæer over at se Wayans skabe sig i et vulgært bodysuit. Hvert 20. minut bliver vi præsenteret for Wayans i form af en ny karakter, hvilket bliver mere og mere trættende, jo flere søskende man møder. Det skal tilføjes, at det ikke kun er karakterer spillet af Wayans, der er forfærdelige. Det resterende cast er præcis ligeså frastødende, for eksempel Molly Shannon som Alans skabede chef, Linda.

Sextuplets 1

Filmens plot er ikke blot kedsommeligt, men de mange forudsigelige komedietroper gør, at ’Sextuplets’ ender med at virke komplet sjælløs. Der kan ikke have været høje ambitioner, da idéen og manuskriptet blev udtænkt. Derudover tyer filmen ofte til overordentligt platte jokes: Alan træder på et tidspunkt i komøg – skal vi grine af det? Her er selvfølgelig også plads til påtvungne racestereotypiske jokes: ”Sunday brunch on a Saturday? Not even white folks do that!”. Michael Tiddes virker til at have haft koncentrationsbesvær, da han instruerede denne film, for den formår aldrig at dvæle ved noget som helst i løbet af dens 100 minutters spilletid.

I sidste ende virker Marlon Wayans forsøg på at gå Eddie Murphy i bedene som alle andre generiske komedier, som allerede gjorde os trætte for ti år siden. Selvom filmens præmis heller ikke er særlig original, kunne man have håbet på, at Wayans og Tiddes havde et es oppe i ærmet. I stedet serverer de os en parade af ligegyldige og usjove scener, der får en til at drømme om Wayans brødrenes tidligere film. Disse var også skabet, men langt fra så uoriginal som ’Sextuplets’.

Se ‘Sextuplets‘ på Netflix Danmark.