Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Sick Note’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Sick Note’ – sæson 1

25/11/2018 | Ingen kommentarer

sick note anmeldelse review netflix series 2018

Rupert Grint og Nick Frost formår desværre ikke at redde dette trættende bud på endnu en klichéfyldt britisk tv-serie. Men er man meget stor fan af sort, tør britisk humor, kan der måske være lidt at hente.

Med et streaming-landskab der bugner af tv-serier af højeste kvalitet, følte denne anmelder, at det var tid til at skrue lidt ned for de storslåede effekter og intense narrativer. Derfor faldt blikket på ’Sick Note’. En lille britisk serie med Rupert Grint (bedst kendt fra Harry Potter-franchisen), Nick Frost og Don Johnson i de bærende roller, der havde premiere sidste år på den britiske tv-station Sky One. Her var måske endelig mulighed for igen at sætte pris på den skæve britiske komedieserie, som vi gjorde i start-00’erne med serier som ’Spaced’ og ’Little Britain’ for bare at nævne et par stykker. Men sådan skulle det beklageligvis ikke gå.

sick note 3

’Sick Note’ omhandler Daniel Glass (Rupert Grint), en PlayStation-spillende slacker i slutningen af tyverne, der ved en fejl får stillet en kræftdiagnose. Daniel oplever, at man som kræftpatient får ekstra sympati og omsorg fra sine medmennesker. Så da han senere finder ud af, at diagnosen er en fejl begået af hans konfuse læge, Dr. Iain Glennis (Nick Frost), vælger han at lade folk blive i troen om hans sygdom. Dette stiller ham i et etisk, komisk dilemma og man skulle tro, at dette var hele præmissen. Men Daniel kommer uheldigvis også til at skubbe sin bedste ven ned fra et vindue og skal derfor ihærdigt, sammen med Glennis, dække over denne ulykke.

Umiddelbart er Rupert Grint perfekt i rollen som den luddovne Daniel. Skuespillerens kroniske rander under øjnene og usoignerede udtryk bidrager til karakterens troværdighed. Men som seer tager man en vis distance til Daniel. Man føler da heller ikke synderligt med ham, da han får stillet en kræftdiagnose. Dette er et gennemgående problem for historien, fordi man derved aldrig føler at have noget på spil, når Daniel roder sig ud i diverse kniber.

sick note 1

Bedre bliver det ikke med Nick Frosts Glennis, der bliver mere og mere frustrerende uduelig for hvert afsnit, man ser. Frost har sjældent været værre end i denne rolle, som han virker til at spille på autopilot. Don Johnsons rolle som Daniels sexgale chef virker også som noget, man har set alt for mange gange tidligere. Der er dog få lyspunkter på rollelisten såsom Daniel Rigby i rollen som den paranoide Officer Hayward, der er meget sikker på, at der ligger en konspiration bag Daniels uheld.

Visuelt er ’Sick Note’ en typisk britisk lavbudget-serie, hvilket giver serien et primitivt udtryk. Med de høje farvekontraster og et billigt titel-design, der sagtens kunne have et årti på bagen, kan man fornemme, at der ikke er tale om en særlig høj produktionsværdi. Også seriens score lyder som noget taget ud fra et gammelt platformspil. Dette kunne have fungeret, hvis serien havde haft noget mere sjæl og fortælleglæde.

sick note

Instruktøren på alle afsnittene er Matt Lipsey, der har instrueret talrige britiske komedieserier, hvor den mest kendte nok må være den tidligere nævnte ’Little Britain’. Han virker også her til at tage alle de sikre valg og gør desværre ’Sick Note’ til en meget forglemmelig oplevelse. Han bibeholder dog den tørre, sorte britiske humor, som de fleste kender og elsker, heriblandt undertegnede. Men i denne serie bliver den tørre humor mere uforståelig eller letkøbt, og de mørke twists, handlingen tager, virker mere som desperate forsøg på at få seerens opmærksomhed.

Serien er ikke en nyskabelse af den britiske komedieserie, men derimod en gentagelse af den. Dette havde ikke været noget problem, hvis serien egentlig havde haft noget på hjerte. Men det har den desværre ikke. Karaktererne er usympatiske og ikke-relaterbare, hvilket gør det til en trættelig affære. Produktionsværdien er i bund, og alt hvad man kunne forvente af denne simple men sjove præmis, skydes i sænk, før den overhovedet kommer i gang. Alt i alt er serien ligeså spændende som dens rygende og ugidelige hovedperson. Vi må se om Lindsay Lohan formår puste lidt liv i seriens anden sæson, som også er tilgængelig nu.

Se ‘Sick Note‘ på Netflix Danmark.