Anmeldelse: ‘Sierra Burgess is a Loser’

09/11/2018 | Ingen kommentarer

‘Sierra Burgess is a Loser’ er en ærlig teenfilm, der fanger teenageres usikkerhed og kortsigtede beslutninger på troværdig vis. Sierra Burgess er nemlig ikke bare en taber, men en vaskeægte teenager på godt og ondt, hvilket giver et underholdende og tåkrummende resultat.

Teenfilm bliver jo ikke ligefrem til kunstneriske mesterværker, der bader sig i Academy Awards, men der skal ikke herske tvivl om, at de altså kan noget helt særligt alligevel. Den søde nostalgi er et stærkt instrument, og ‘Sierra Burgess is a Loser’ spiller en sød symfoni, der let fører seeren tilbage til egne teenageår. For selvom denne anmelders teenagetid fandt sted i de salige 00’ere med sociale mediers spæde begyndelse, så understreger ‘Sierra Burgess is a Loser’, at selvom der er kommet nye kommunikationsformer til, så er og bliver teenagere en irrationel, led og usikker art, som kun vil lære ved at begå egne fejl. Det er skønt som nogle ting bare ikke ændrer sig.

På flere måder er der egentlig ikke noget nyt under solen, når det kommer til handlingen i filmen: Sierra er den typiske intelligente pige, der med sin Lena Dunham-kropsform og ubehjælpelige tøjstil ikke falder ind under prototypen på den lokale high schools skønhedsideal. Det gør til gengæld skolens populære pige, Veronica, der kan vælge og vrage mellem alle unge mænd i byen og på det store internet, da hun naturligvis har talrige følgere på sociale medier. Og hvem går så egentlig op i, at hendes viden umiddelbart begrænser sig til make-up, fyre og fornærmelser? Ja, livet og hierakiet på high school er tilsynladende det samme som det har været de seneste 20 år.

Hvor Sierra og Veronicas bekendtskab tidligere har begrænset sig til de føromtalte fornærmelser, bliver deres skæbner snart viklet godt og grundigt ind i hinanden. Da en nydelig ungersvend gør kur til Veronica, spiller hun umiddelbart med på flirteriet – men gud forbarme sig over os, den unge mands venner er jo kiksede. Det duer slet ikke til Veronicas image, så som en spøg giver hun Sierras nummer i stedet for sit eget til den betagede gut. Han ved imidlertid ikke, at Veronica spiller ham dette lille telefonpuds, så han skriver stolt og gladeligt til nummeret – og Sierra svarer. Kemien over beskeder, GIFs og opkald er unægtelig, men Sierra lader ham blive i troen om, at det altså er the hottest chick in town, han skriver med. Og galt må det jo gå …

Selvom plottet som sådan ikke er epokegørende, så har ‘Sierra Burgess is a Loser’ alligevel en kant. Måske skyldes det et overbevisende skuespil, hvor man som seer virkelig kan genkende sit teenage-selv vente spændt på næste besked fra sit crush med en til tider altopslugende usikkerhed. At man udmærket husker de impulsive og stærkt tvivlsomme handlinger, som en endnu ikke færdigudviklet teenagehjerne hitter på – som når Sierra graver sig dybere og dybere ned i løgnen om at være Veronica (for hvordan skal det nogensinde kunne ende godt?). Eller måske er det netop fordi Sierras handlinger må ende galt, at det er svært ikke at se med. Lidt som et biluheld eller afsnit af ‘Klovn’, hvor man udmærket ved, at det her ender ikke kønt – og derfor er man nødt til at følge udfaldet.

Hvad der under alle omstændigheder er med til at gøre filmen interessant er, hvordan den starter med at portrættere Sierra som en meget intelligent og dannet ung kvinde, der skiller sig betydeligt ud fra sin jævnaldrende, men at det så viser sig, at hun faktisk træffer lige så dårlige beslutninger som enhver anden teenager. Flere gange er hun enormt egoistisk, udøver catfishing og bliver decideret led over for folk omkring sig. Og se, dét gør netop Sierra til en spændende karakter. Hun er en sur, urimelig teenager som de fleste andre, hvilket giver filmen ærlighed og et ikke alt for poleret udtryk.

Særligt denne catfishing, hvor Sierra simpelthen snørrer den unge mand ved at udgive sig for at være en anden, er en moralsk tvivlsom beslutning, der kan give anledning til forargelse. Hvis rollerne havde været byttet om, og det var en fyr, der lokkede afklædte billeder ud af en ung kvinde, havde det måske virket knap så uskyldigt. Men uden at begive mig dybere ned i den diskussion, vil jeg blot konkludere, at det er forfriskende med en teenfilm, der rent faktisk tør tage sin hovedperson ud på et meget utiltalende plan – for det er ikke svært at forestille sig, at virkelighedens teenagere rent faktisk kunne finde på noget lignende.

I bund og grund skyldes filmens charme nok den ærlige tur ned ad memory lane, hvor man kan genopleve dét at være teenager, for det formår ‘Sierra Burgess is a Loser’ at fange på fineste vis. Det har aldrig været nemt at være teenager, og det lader bestemt ikke til at være blevet lettere med evigt tilstedeværende kameraer og konstant adgang til omverden via sociale medier.

Se ‘Sierra Burgess is a Loser‘ på Netflix Danmark.