Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Silverton Siege’

Anmeldelse: ‘Silverton Siege’

03/05/2022 | Flixfilm

silverton siege anmeldelse netflix

Vigtigt historisk øjeblik i Sydafrikas historie

En utrolig historie fra det virkelige liv giver en gammeldags røverifilm en politisk kant, men ‘Silverton Sieges forsøg på at være den sydafrikanske Dog Day Afternoon kommer skuffende til kort.

Baseret på en glemt fodnote fra Pretorias historie, fortæller filmen historien om tre frihedskæmpere på flugt fra en forkludret mission, der havde til formål at sabotere en række benzindepoter uden for Watloo i Sydafrika i januar 1980.

Calvin, Aldo og Terra, tre outlaws, er en del af en sydafrikansk befrielsesbevægelse, der er indstillet på at bringe apartheidlovene til ophør, som dengang gjorde landet til en stat af hvide nationalister.

DSCF4902

Efter at være blevet forrådt af en indefra, befinder vores tre hovedkarakterer sig i en desperat jagt gennem Silvertons gader, efter at politikaptajn Langerman har aktiveret sin fælde. Efter en løbende pistolkamp gennem indkøbscentre og kloakker, ender de tre med at være tvunget ind i en afdeling af nationalbanken. Ved at låse dørene indefra holder gruppen alle ansatte og kunder som gidsler mens de overvejer deres muligheder.

Udenfor har Langerman ingen interesse i at lade dem gå og da det viser sig, at justitsministerens datter er et af gidslerne i banken, begynder SWAT-holdene at blive samlet. Efter at overvejet alle muligheder fremtvinger de så deres krav: Alle gidsler vil blive løsladt sikkert, hvis regeringen løslader Nelson Mandela.

I 1980 var den fremtidige præsident stadig spærret inde på Robben Island på grund af sine egne anti-apartheid-protester, og den virkelige seks timer lange Silverton-belejring var med til at give næring til en politisk bevægelse over hele verden. Det er en fascinerende historie og en god chance for at gøre en røverifilm til noget mere meningsfuldt. Derfor er det også en skam, at instruktør Mandla Dube tager så få risici som muligt.

DSCF5960

‘Silverton Siege’ er måske ikke en bankrøverfilm som så mange andre, men den udspiller sig nøjagtigt som en alligevel – rammer hver kliché lige på næsen og skøjter hen over overfladen af alle store problemer, den finder. De tre hovedroller er solide, men der er megen akavet skuespil alle andre steder, hvilket ikke bliver hjulpet af et manuskript, der hopper fra vejviser til vejviser.

Måske ville filmen fungere bedre som et teaterstykke med en klogere forfatter bag ordene, og Dube gør da også et anstændigt stykke arbejde med filmens eksplosive scener – en bragende åbning af byjagten og et anspændt klimaks, der åbner og lukker filmen på skarp vis. Der er masser at beundre i ‘Silverton Siege’, men det meste kommer fra den virkelige historie, hvorimod filmen spilder enhver mulighed, den har for at få indflydelse.

Se ‘Silverton Siege‘ på Netflix Danmark.