Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Space Sweepers’

Anmeldelse: ‘Space Sweepers’

07/02/2021 | Flixfilm

space sweepers anmeldelse review netflix 2021

‘Space Sweepers’ er stor og bombastisk i udtrykket med fuld drøn på effekt-maskineriet. Filmen er flot og underholdende i perioder, men dens spinkle og uoriginale plot er simpelthen for tynd til at retfærdiggøre den langt over to timers spilletid.

‘Space Sweepers’ er en sjældenhed på streaming-markedet. Filmen er nemlig den første sci fi blockbuster fra Sydkorea, der ellers har gjort sig særligt bemærket indenfor de sidste mange år med unikke genrefilm der bryder de gængse konventioner. Det toppede sidste år med den historiske Oscar-sejr til Bong Joon-ho ́s fremragende ‘Parasite’ og landets filmiske ambitioner ser ikke ud til at stoppe der.

‘Space Sweepers’ foregår ved slutningen af det 21. århundrede, hvor Jorden efterhånden er totalt forurenet og folk render rundt med gasmasker på hele tiden, hvilken får en til at tænke på vores nutidige brug af masker i øjeblikket. Mange af Jordens befolkning lever i kæmpemæssige beboelige satellitter, men de er konstant truet af rumaffald der kan lave seriøse skader.

netflix space sweepers

Vi følger fire outsidere der jager efter rumaffald og drømmer om bedre liv med mange penge og mening med tilværelsen. De kommer i besiddelse af en lille pige med særlige evner og andre er på jagt efter hende for at bevare store hemmeligheder, der har betydning for menneskehedens fremtid.

Filmen er som sagt fra Sydkorea, men den er en kæmpe international produktion på mange sprog, sågar dansk i en lille scene! Den mest kendte skuespiller i filmen er Richard Armitage som var med i ‘Hobbitten’-filmene og er langtfra en helt, hvilken han gør fint her. Af de fire ‘Guardians of the Galaxy’-efterlignere er den der gør bedst indtryk, ironisk nok den animerede robot Bubs der lyder som en rapkæftende udgave af C-3PO. Den har en masse personlighed, som de andre akut mangler.

Plottet i ‘Space Sweepers’ er en sammensurium af ideér fra mange lignende film som ‘Pacific Rim’, ‘Snowpiercer’, ‘Elysium’, ‘Star Wars’ og mange flere. Manuskriptet bærer præg af at blive skrevet ud fra en omfattende checkliste for at sikre alle science fiction-nørder bliver glade, og det er en skam. For i lyset af andre genrefilm fra Sydkorea med utraditionel tilgang til klicheer, så er det ærgerligt at se ‘Space Sweepers’ gå den uoriginale vej og netop bruge løs på klicheerne.

space sweepers film

Det samme gør sig også gældende for filmens store visuelle look, der stjæler med arme og ben fra de sidste ti års film fra samme genre, osse selvom det ser godt ud med de mange kostumer og kulisser. Der bliver heller ikke sparet på det tunge arsenal af computereffekter der varierer i kvaliteten, men de er for det meste ret imponerende at se på og har uden tvivl krævet en dygtig hær af grafikere og animatorer, der har brugt adskillige timer på deres computere.

‘Space Sweepers’ er en flot og underholdende rodebutik af en film med et plot der ikke kan bære over to timers spilletid. Nu hvor Sydkorea kan producere sci fi-film med store armbevægelser, kan man kun håbe på at de kan komme med noget der er langt mere originalt end at efterabe en masse Hollywood-film. Formen er ellers flot at se på trods visuel genbrug, men Sydkorea, kom gerne med noget indhold, der overrasker. I har gjort det før og I kan gøre det igen.

Se ‘Space Sweepers‘ på Netflix Danmark.