Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Springsteen on Broadway’

Anmeldelse: ‘Springsteen on Broadway’

18/12/2018 | 1 kommentar

Bruce Springsteen on Broadway anmeldelse review netflix 2018

Legenden Bruce Springsteen aka The Boss himself giver her en fantastisk intim koncert fra Broadway, der viser de ømme sider af hans talent samt spændende historier om hans liv. De mange hardcore Springsteen-fans vil uden tvivl være dem, der vil sætte stor pris på den musikalske streamingoplevelse og vil betragte den som en stor julegave.

Om man er fan eller ej, kommer man ikke uden om Bruce Springsteens betydning for musikkens verden. Som barn af 80’erne var jeg vant til at høre lidt af hvert – særligt rockmusik og lyden af Springsteens karismatiske stemme og hans personlige sange om hjemlandet USA og dets almindelige arbejderklasse har jeg gode minder om. De kom til live på ny, da jeg så ‘Springsteen on Broadway’, som der nu kan opleves i ens stue. Det er næsten som at være der selv men naturligvis ikke.

Bruce Springsteen on Broadway 3

Broadway er indbegrebet af amerikansk kulturhistorie gennem mange år. Så det er kun passede at en nationalklenodie som Springsteen gør sin entre på den scene. Uden sit berømte E Street Band med sig er han alene med sin trofaste guitar, klaver og mundharmonika og giver akustiske versioner af sine klassiske sange. Han får dog på et tidspunkt i koncerten kort besøg af sin smukke kone, singer-songwriteren Patti Scialfa. Hende og Springsteen har været sammen i snart 30 år.

I ‘Springsteen on Broadway’ er Springsteen hudløs ærlig om hans livshistorie med alt fra hans svære barndom i New Jersey, hans katolske tro, hans opdagelse af rockmusik og andre historier fra hans liv. Når han taler om tabet af faren, der døjede meget med depression og om E Street Band-saxofonisten Clarence “Big Man” Clemons´død kan man godt mærke at den personlige smerte stadig præger ham samt tanker om hans egen dødelighed, men han formår at fortælle de anekdoter uden at tabe publikummet.

Bruce Springsteen on Broadway

For selv om der er melankoli i Springsteens fortællinger, er der også meget lun og varm humor at hente, som da han som barn skulle hente sin far fra den lokale bar og køre bil for første gang, da hans ven var fuld til at køre dem hjem! Springsteen er også optaget af politik og lægger ikke skjul på sin frustration over den nuværende præsident, hvis navn han ikke orker at nævne!

Springsteen fremfører sine sange på stilfærdig vis. Det kører på det akustiske hele vejen, når han synger og spiller forskellige hits som ‘Growin’ Up’, ‘My Hometown’, ‘Thunder Road’, ‘Born in the U.S.A.’, ‘The Rising’, ‘Dancing in the Dark’ og ‘Born to Run’. Der er rust på stemmebåndet, men det er forståeligt nok når han har sunget meget gennem mange år. Det er sejt at se og mærke at han stadig brænder for sin musik uanset hvor mange gange, han har sunget sangene. Setup’et på scenen er simpelt. Der er bare fuld fokus på Springsteen uden at der går den store udstyrstykke i det. Blot almindelig lyssætning og kameraarbejdet veksler mellem close up og medium shots. Så forvent ingen crazy MTV-stof!

Bruce Springsteen on Broadway 2

‘Springsteen on Broadway’ er en fantastisk oplevelse, der udover musikken byder på et fascinerende portræt af en af de største amerikanske musiklegender gennem tiden. The Boss beviser at han er i en alder af 69 år stadig er alive and kicking på scenen og det er cool at se. De mange fans af Springsteen er nok dem, der får mest ud af koncerten og for dem er det her en fed julegave. Men er man ikke så bekendt med Springsteens musikalske univers, så er ‘Springsteen on Broadway’ et spændende sted at starte.

Se ‘Springsteen‘ på Netflix Danmark.