Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Stateless’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Stateless’ – sæson 1

14/07/2020 | Flixfilm

stateless anmeldelse review netflix 2020

’Stateless’ besidder et yderst vigtigt budskab, som desværre tabes på gulvet til fordel for en hovedkarakter, der ikke er så spændende, som serien gerne vil have os til at tro.

Med ’Stateless’ forsøger Cate Blanchett, Tony Ayres og Elise McCredie at skabe opmærksomhed omkring tvivlsomme forhold som ulovlige flygtninge lever under i Australien, før de kan blive en del af samfundet. Serien omhandler det kontroversielle flygtningecenter, Barton, og følger forskellige karakterers moralske dilemmaer i forbindelse med centeret.

stateless serie

’Stateless’ er inspireret af virkelig begivenheder, og det kommer til udtryk i Yvonne Strahovskis psykisk syge Sofie, der, i et forsøg på at undslippe en kult, ender som frivillig beboer på Barton. Desuden følger serien den afghanske flygtning Ameer, centerets nye leder Clare, og den nyindviede vagt, Cam. Alle krydser veje på centeret og prøver hver især at nå deres mål.

Læser man op på virkelighedens Sofie – hun hedder Cornelia Rau – finder man ud af, at hun havde en lang historik af hospitalsindlæggelser, før hun endte på flygtningecentrene.

’Stateless’ bruger det meste af første afsnit på at introducere os til Sofie og den kult, hun på mærkværdigvis er blevet en del af. Kulten ledes af parret Gordon og Pat Masters, spillet af henholdsvis Dominic West og Cate Blanchett. I løbet af afsnittet finder vi ud af, at Sofie har alvorlige psykiske lidelser, og at hun flygter fra det anbragte sted. Men at hun, i håb om at forlade Australien, bliver tilbageholdt på flygtningecentret, fordi hun påstår at være den tyske Eva, bliver aldrig forklaret. Virkelighedens Cornelia Rau stammede fra Tyskland, bevares, men vi får ingen indsigt i Sofies tyske baggrund, eller hvorfor hun lader sig indespærre frivilligt. Det resulterer desværre i manglende relation til seriens hovedkarakter.

stateless netflix

I rollen som Sofie ses Yvonne Strahovski, kendt fra ’Chuck’ og ’The Handmaid’s Tale’, og hun gør det aldeles fremragende som den desperate og mentalt forstyrrede kvinde, der har oplevet forfærdelige ting i kløerne på Pat-parrets kult.

Hvis serien havde givet Sofie mere baggrund, og dermed mere dybde, havde Strahovskis anstrengelser spillet endnu mere på vores følelser, men det sker desværre ikke her. Vi bruger det meste af serien i selskab med karakteren, og det er derfor endnu mere ærgerligt, at hendes mentale historik er så underfortalt.

Både Dominic West og Cate Blanchett stortrives som det sleske makkerpar, der lokker sårbare individer til at vie deres liv til kulten. Især West er skræmmende i sine få scener, og især når han spøger i Sofies indre.

stateless 1

Også den australske Fayssal Bazzi gør det overordentligt godt i rollen som flytningen Ameer, der må så grueligt meget igennem for at sikre sin families sikkerhed og overlevelse. Visse scener er forfærdelige men gribende, og man får helt ondt indeni af at opleve Ameers kamp for at komme til Australien. Ameer er uden tvivl seriens mest interessante karakter, da man, i modsætning til andre hovedkarakterer, kan relatere til hans smerte og forstå hans handlinger.

’Stateless’ tager meget få visuelle chancer i dens skud, hvilket ikke gør den særlig spændende at kigge på. Serien virker til at genbruge en masse skud af ødemarker, og biler der krydser en bro. Her er dog få eksempler på at skabe visuel originalitet, som da Sofie i et flugtforsøg ser en rød ballon svæve forbi hende og stige til vejrs i den australske ødemark.

Serien fortaber sig desværre i dens hovedkarakter og glemmer derved vigtigheden i dens budskab. For den har et klart budskab, når det kommer til flygtninge og forholdene de sættes i. Yvonne Strahovski og Fayssal Bazzi er seriens stærkeste kort, men derudover er der meget få overraskelser. Seriens tempo er sløvt, og man begynder at miste interessen for Strahovskis Sofie henad vejen.

Se ‘Stateless‘ på Netflix Danmark.

Anmeldelsen er baseret på samtlige afsnit.