Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Stranger Things 2’

Anmeldelse: ‘Stranger Things 2’

31/10/2017 | Flixfilm

Der er gået retro i underholdningsbranchen. Man rådyrker firser pop kultur som aldrig før og er man som mig et barn fra den periode, så føles det hele meget nostalgisk plus at man føler sig noget gammel. Suk…

En af de mest omtalte serier fra sidste år var uden tvivl ‘Stranger Things’ – skabt af brødrene Duffer. Den dyrkede uden skam alt det bedste fra firser-popkulturen med utallige referencer som man som publikum kunne more sig af. Men heldigvis gik det hele ikke op i det rene nørderi. For ‘Stranger Things’ havde en fantastisk historie at fortælle og den var sindssyg spændende. Historien om de nørdede drenge, en pige med telepatiske kræfter og et drabeligt monster fra en anden dimension tog verden med storm. Nu et år efter er anden sæson endelig klar til streaming. Er den ventetiden værd? Ja absolut!

Der er gået næsten et år i byen Hawkins efter den første sæson. Drengen Will (Noah Schnapp) der forsvandt ind i den mørke dimension, Vrangsiden, overlevede mirakuløst den grumme oplevelse. Men ikke uden mén. Nu plages han af uhyggelige syner fra Vrangsiden. Alt omkring ham er mørkt. Der er torden og lynild og ude i horisonten færdes der et gigantisk, skyggeagtigt monster!

Wills mor Joyce (Winona Ryder) prøver at hjælpe sin søn med ihærdig hjælp fra byens sherif, Jim Hopper (David Harbour), der i forvejen har nok at se til. Han forsøger at skjule pigen Eleven (Millie Bobby Brown) fra omverdenen. Hendes telepatiske kræfter bliver mere og mere stærkere, samtidig med at hun har svært ved at styre sine følelser, idet hun forsøger at lære noget om sin fortid.

Wills venner Mike (Finn Wolfhard), Lucas (Caleb McLaughlin) og Dustin (Gaten Matarazzo) forsøger at hjælpe deres ven, men møder på ny modstand fra de mystiske forskere, der ved mere om Vrangsiden end de fortæller. Endnu engang er der lagt op til en voldsom konfrontation mellem de almindelige mennesker fra Hawkins og de overnaturlige trusler, der bliver værre og værre med tiden…

Fans af serien kan rolig ånde lettet op. For brødrene Duffer har gjort det igen. De spiller på styrken af det, der virkede den første gang og formår stadigvæk at gøre deres serie frisk. De åbenlyse inspirationer fra Steven Spielberg og Stephen King skinner tydelig igennem igen med historien om det ordinære Small Town America, der bliver plaget af væmmelige, computerskabte uhyrer, der ligner noget fra en Guillermo Del Toro-film.

Men der er gudskelov nye boller i suppen i form af nogle nye karakterer og hvor af den bedste af dem, er den rødhårede pige Max, der spilles med frisk gåpåmod af det nye talent Sadie Sink. Sean Astin (kendt som hobbitten Sam fra ‘Ringernes Herre’-trilogien) giver Ryders altid neurotiske mor-figur noget ekstra at arbejde med som den elskværdige video-fyr Bob, mens Paul Reiser (kendt fra ‘Aliens’) er en af de nye mystiske forskere.

Den gode David Harbour udvikler forsat sin sherif-figur Hopper og viser sig igen som en hårdkogt monsterjæger. Ikke et under at han er den nye Hellboy til næste år. Noah Schnapp får mere at lave som Will i forholdet til sæson et og mere siger jeg ikke, men det er forrygende at se. Kemien mellem de elskelige nørder er forsat charmerende at opleve og talentfulde Millie Bobby Brown viser nye sider af sit skuespil som fan-favoritten Eleven. Resten af alt det andet skal man opleve med egne øjne, for mere skal der ikke siges her.

Så med andre ord: Lav popcorn, sluk alt lys omkring jer og brug de nye ni timer i selskab med de gode mennesker fra Hawkins. Duffer-brødrene har planer om to sæsoner til. Hvis de kan holde den høje kvalitet, så kom endelig mere!

Se ‘Stranger Things‘ på Netflix Danmark.

Anmeldelsen er baseret på de tre første afsnit.