Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski’

Anmeldelse: ‘Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski’

25/12/2018 | 1 kommentar

Szukalski stuggle anmeldelse review netflix 2018

Kunstneren Stanislav Szukalskis utrolige og kontroversielle liv og værker bliver fortalt med stor passion og man opdager en kunstner, der havde et unikt billedunivers i form af malerier og skulpturer samt vilde teorier i en fremragende dokumentar fra Netflix. Dokumentaren er simpelthen et must see for alle de kunstnørder, der holder af original kunst.

Jeg har længe interesseret mig for kunst, især for kunst der er original og særpræget. Men jeg har aldrig hørt om den polske kunstner Stanislav Szukalski før denne her fantastiske Netflix-dokumentar om hans liv – ‘Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski’, der tilmed er produceret af selveste Leonardo DiCaprio sammen med hans far George og er instrueret af den erfarne dokumentarist Ireneusz Dobrowolski. DiCaprio-familien har længe være personlige venner af Szukalski og var med til at arrangere en retrospektiv udstilling tilbage i 2010.

Stanislav Szukalski 2

Dokumentarens titel er ikke uden grund for Szukalskis liv var ikke nemt og var præget af hård fattigdom og længsel efter ordentlig anerkendelse. Titlen er også relateret til en skulptur, der forstillede en kamp formet som en hånd! Det værk samt andre gik dog desværre tabt under Anden Verdenskrig. Szukalski blev født i Polen 1893, flyttede til USA i teenageårene og kom på kunstskole i Chicago. Han boede i perioder i både Polen og USA, men valgte efterhånden mere livet i det andet land, da han aldrig følte sig værdsat i hjemlandet.

I starten havde Szukalski lavet skulpturer og malerier med rødder i polsk historie, lige indtil hans særlige kunst tog en helt anden retning. For han udviklede denne her særlige teori om at menneskehedens samlede kultur nedstammede fra Påskeøen og at der engang fandtes en kamp mellem mennesker og de såkaldte Yeti-sønner, der var afkom af mennesker og yetier. Ja det lød mærkeligt det der, jeg ved det. Men ikke desto mindre brugte Szukalski sine kunstneriske evner til at illustrere sine midt sagt vilde idéer og de værker vækker opsigt, når man ser dem med egne øjne. Szukalski døde i 1987, men minderne om ham blev holdt i live af hans amerikanske kunstner-venner, der kaldte ham for ‘Stas’.

Stanislav Szukalski 1

Strukturen i filmen er i kapitler, for det er en speciel mands livshistorie, man bliver indviet i. Op og nedturene bliver fortalt og vist med løbende kommentar fra Szukalskis venner, kunst-eksperter, billedkunstnere og tegneserieskabere fra undergrundskulturen. En af vennerne, popkultur-samleren Glenn Bray optog adskillige timers Betamax-materiale med den gamle kunstner, der fortalte om sit liv og sine teorier med passion. Det er blot et udpluk af dem man får, men nok til at danne sig et komplet billede af Szukalski, der havde et seriøst ego.

Szukalski var ikke bleg for at kalde sig selv for et stort geni, men han skabte en del kontrovers med holdninger, der bar præg af nationalisme og antisemitisme, da han følte at Polen var påvirket af for meget jødisk kultur. Han blev klogere i forbindelsen med jødeudryddelsen og var præget af skam for resten af livet, men prøvede at skabe forsoning mellem de forskellige kulturer i de senere værker. Det segment bliver diskuteret åbent og ærligt om fra dem, der nåede at kende ham.

Stanislav Szukalski 3

‘Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski’ er klassisk og underholdende kultur-dokumentar, når det er allerbedst og tilmed meget visuel stimulerende. Dokumentaren kommer med et særligt og komplekst portræt af en mand, der enten var gal eller genial og hans værker bliver vist på en måde, som kunstneren ville have foretrukket det. Om man køber Szukalskis teorier, er op til den enkle person at bedømme. En ting er sikkert: Jeg glemmer bestemt ikke Stanislav Szukalski lige foreløbig.

Se ‘Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski‘ på Netflix Danmark.

1 kommentar til Anmeldelse: ‘Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski’

1. Finn Jacobsen - kl. 10:39, 03-01-2019:

Det undrer mig, at Netflix IKKE har filmen “Z for Zacharia” ref. Sundance præsentationen (vistnok) 2016. Det er en berømt og omdiskuteret film om “Z generationen” efter en atomkrig og især deres indbyrdes forhold. Det er muligvis “Kunst”, men det skulle Netflix sagtens kunne favne – eller HVAD?

Mvh. Finn Jacobsen