Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Suburra: La Serie’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Suburra: La Serie’ – sæson 1

03/10/2017 | Flixfilm

‘Suburra’ stritter i mange retninger, men er samtidig et uhyre underholdende og foruroligende indblik i Roms underverden.

I 2015 udkom den italienske gangsterfilm ‘Suburra’. Den høstede stor ros hos anmelderne, der lovpriste den visuelle side, men også kritiserede filmen for at ville nå for meget på for kort tid; som en serie-sæson kogt ned til spillefilmslængde. Denne kritik må være kommet Netflix for øre, for to år senere står de nu klar med en hel prequel-sæson på ti afsnit, der skal forsøge at dissekere Roms underverden yderligere. Lige fra narkohandleren på gadehjørnet til Vatikanets lyssky forretninger med mafiaen.

‘Suburra’ er betegnelsen for et område i Rom, der i Antikken fungerede som en holdeplads for prostitution og stoffer; hvor magthaverne mødtes med mere suspekte personager for at opretholde de forbindelser de nu engang havde. I seriens univers er grænsen mellem magthaver og kriminel næsten totalt udvisket og hele Rom er nu et stort ‘Suburra’.

Serien spilder da heller ingen tid med at præsentere seerne for, hvad de kan forvente. Allerede i seriens første minutter møder vi et højtstående medlem af Vatikanet, der frekventerer et bordel hvor han, som en moderne Caligula, vælter sig i prostituerede, spiritus og stoffer hvorefter han falder om med hjerteproblemer. Derefter præsenteres vi for et enormt persongalleri, der både involverer gangsterbossen fra filmen, nemlig Samurai samt højtstående politikere, sigøjnere og selvfølgelig de højtstående herrer fra Vatikanet, der alle har forbindelser til en stor ejendomshandel, som de alle gerne vil have del i.

Som man nok kan høre er ‘Suburra’ en ret ambitiøs serie. Udfra ovenstående hovedhistorie udspringer nemlig et væld af plottråde, der involverer lige så mange karakterer. Så mange, at det faktisk godt kan være svært at finde hoved og hale i hvem der arbejder for hvem, hvis ikke man konstant har opmærksomheden rettet mod skærmen og selv der kan det være svært. På mange måder mindede seriens heftige tempo mig om den ofte udskældte, men undervurderede anden sæson af ”True Detective”, der ligeledes tit var ved at spænde ben for sig selv i sin jagt på ambitioner.

Samtidigt er serien dog også ekstremt engagerende, underholdende og velspillet. Hvert afsnit er struktureret som en rammefortælling, hvor vi gennem et stort flashback ser hvorledes vi nåede til afsnittets første scene. Dette giver en god dynamik og masser af tid til at fordybe sig i de moralske skrupler som seriens personer kæmper med. Mest interessant er den ærlige politiker Cinaglias kamp med at holde sig på dydens smalle sti alt imens han lokkes af Samurai. Den lyshårede gadedreng Aurelianos kamp med både at være en ”tough guy” og samtidig have et ønske om dybere relationer, bliver også interessant at følge.

Det er ikke videre originale tematikker som er centrale i ‘Suburra’, men samtidigt er moralske gangsterfortællinger udødelige, og det er rart at se et europæisk forsøg; endda fra mafiaens egen baghave. Roms gamle ruiner står i fin kontrast til den moderne metropol, hvor kvinderne stadig laver maden, men også er lige så hårdføre og kyniske som deres mandlige modstykke, og det er måske denne kontrast mellem nyt og gammelt, der i virkeligheden hæver serien over gennemsnittet.

‘Suburra’ er et engagerende og underholdende bekendtskab i sine to første episoder. Vel kan det til tider være en ordentlig mundfuld at følge med i, men hvis serien får styr på sine plottråde og får bundet dem sammen til mere end blot summen af sine velfungerende dele, er jeg ikke et sekund i tvivl om at den videre færd igennem Roms underverden bliver ved med at være lige så interessant.

Denne anmelder kvitterer ihvertfald med 4 stjerner samt en brandvarm anbefaling.

Se ‘Suburra‘ på Netflix Danmark. (4 stjerner).

Anmeldelsen er baseret på de to første afsnit.