Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Sweet Tooth’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Sweet Tooth’ – sæson 1

11/06/2021 | Flixfilm

sweet tooth anmeldelse netflix 2021

’Sweet Tooth’ besidder et unikt omdrejningspunkt, der måske kan dele vandene. Men den er samtidigt en af Netflix’ mere originale påfund, og det skal den hyldes for.

’Sweet Tooth’ er baseret på DC tegneserien af samme navn og er produceret under Warner Bros. genkendelige logo. Man kan derfor undre sig over, at serien er udviklet til Netflix og ikke Warner Bros. egen streamingplatform, HBO Max (eller i norden, HBO Nordic). Men egentlig bør vi bare være glade for, at denne originale historie har fundet vej til vores tv-skærme.

Der findes få serier, der med et så unikt omdrejningspunkt formår at være omfavnende overfor sit publikum. ’Sweet Tooth’ finder sted i et postapokalyptisk Amerika, hvor en dødelig virus har hærget. Samtidigt dukker der såkaldte hybrider op. Det vil sige halv-mennesker og halv-dyr. Lyder det som en feberdrøm opkogt af Stephen King? Det er det faktisk ikke. Det er Netflix’ nyeste eventyrserie.

STOOTH 108 Unit 02595R

Som allerede nævnt er serien produceret af Warner Bros., og den familievenlige og lettilgængelige tilgang til universet fornemmes tydeligt. Og det er en rigtig god ting! Vi har set rigeligt med young adult og R-ratede versioner af forskellige genrer hos Netflix. Det føles derfor forfriskende at blive præsenteret for ’Sweet Tooth’, der byder på langt mindre blod og bandeord, end vi efterhånden er vante til.

I stedet får vi en hjertevarm historie om venskab og om at være anderledes. Og ligesom seriens hovedperson, Gus (som er halvt dådyr, halv menneskedreng), forstår vi, hvor vigtigt det er at være en ener. Gus er i sandhed sin egen.

’Sweet Tooth’s første sæson består af otte afsnit, hvilket føles som en passende længde, tager vi historiens omfang i betragtning. James Brolins bløde fortællerstemme leder os gennem de tre hovedhistorier, der langsomt flettes sammen mod sæsonens finale.

Det er desværre ikke alle storylines, der er lige interessante. Vi følger blandt andet Dr. Singh og hans kone, der prøver at overleve i et sikret, indhegnet boligområde, hvor folk brændes inde i deres huse, hvis de viser tegn på smitte med Sygen. Historien er desværre langtfra ligeså interessant som vores primære historie, omhandlende Gus og Jepperd, men den har trods alt en funktion i det overordnede narrativ: Singhs desperate søgen efter en kur til hans kone. Den giver samtidigt et indblik i folks mentale tilstand ti år efter virussens udbrud.

En anden storyline omhandler Aimee og Wendy, der forskanser sig i en zoologisk have, og her starter et fristed for hybridbørn. Aimee og Wendy virker til at have mindre skærmtid end de to andre historier, hvilket er ærgerligt, da man først i sæsonens sidste afsnit opnår en smule forståelse og ømhed for disse karakterer. De taler også meget om andre hybridbørn, som lever hos dem, men som vi først reelt ser i det sidste afsnit.

Og så har vi jo seriens helt store trækplaster, den primære historie. Den involverer den titulære Sweet Tooth, som Gus kaldes af sin følgesvend – den tidligere NFL-spiller Jepperd. Historien følger Gus’ opvækst i skovene omkring Yellowstone, og hvordan han ender med Jepperd i sin stræben efter at komme til Colorado, hvor han håber på at finde sin mor.

STOOTH 108 Unit 05923R

Castet i ’Sweet Tooth’ byder ikke på en overflod af kendte navne, og det gør faktisk ikke spor. Alle skuespillere gør det afsindigt godt, og de hjælper med at give universet en troværdig helhed, som andre nyere fantasyserier godt kunne bruge.

Seriens hjerte ligger uden tvivl i Jepperd og Gus’ forhold, og både Nonso Anozie og den unge Christian Convery spiller rigtig godt op mod hinanden. De er et klassisk umage par, som vi har set i rigtig mange afskygninger, men her bliver de altså seriens helt store force.

Serien har et højt tempo og er fyldt med originale karakterer og plottråde. Man frydes over at være så godt underholdt. Her er en eventyrlig serie, som henvender sig til mennesker i alle aldre. Dog slutter sæsonen lidt abrupt, og som så mange gange før i Netflix’ serier savner man en ordentlig sæsonafslutning. Vi får i stedet serveret en lunken cliffhanger, og det er ærgerligt med en ellers så vellykket serie.

Anmeldelsen er baseret på hele første sæson.

Se ‘Sweet Tooth‘ på Netflix Danmark.