Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Tall Girl’

Anmeldelse: ‘Tall Girl’

14/09/2019 | 1 kommentar

tall girl anmeldelse netflix film danmark

‘Tall Girl’ har et sympatisk budskab om at acceptere sig selv som man er, men budskabet drukner i typiske klichéer som man kender det fra utallige tåkrummende teenage-komedier trods sympatisk skuespil fra Ava Michelle som filmens høje titelperson.

Det er aldrig nemt at være anderledes i skolen. Et klassisk ungdommeligt problem som mange outsidere kan relatere til på mange måder fra deres unge år. Man ser det tit i amerikanske teenagefilm og det ses sørme også her i den nye teenagefilm fra Netflix, ‘Tall Girl’. Pigen Jodi (Ava Michelle) er meget høj – 185 cm (!) og bliver dagligt mobbet af klassekammeraterne med dumbass-bemærkninger som: “Hvordan er vejret deroppe?” I øvrigt er den bemærkning en gentagende joke der hurtigt bliver trættende i længden.

Det og andet gør dagligdagen i high school’en til et rent helvede for Jodi trods sød opbakning fra hendes far Richie (Steve Zahn) og mor Helaine (Angela Kinsey), der prøver at gøre deres datter glad. Veninden Fareeda (Anjelika Washington) og Jodis lille storesøster, den meget selvsikre Harper (Sabrina Carpenter), giver hende hjælp med mode og dating-tips. Tingene ser dog lyst ud, da den nye dreng Stig (Luke Eisner), en svensk udlandsstudent ankommer som ny elev. Han har samme højde som Jodi og viser interesse for hende. Men en af Jodis mobbere, balladepigen Kimmy (Clara Wilsey) er lun på Stig og bryder sig slet ikke om konkurrenter, især ikke Jodi…

tall girl

Som Jodi yder Ava Michelle sympatisk skuespil med sin kejtede generthed og konstante usikkerhed om sin højde, men det kører i gentagelser som filmen snegler sig frem, selvom den kun varer ca. 100 minutter. Steve Zahn spiller ofte komiske roller og gør det også her i ‘Tall Girl’ i en mere behersket sammenhæng. Han giver filmen noget tiltrængt liv, når han dukker op. Stig-figuren giver til gengæld anledning til at krumme tæer som bare pokker, når man hører hans pivfalske svensker-accent, mens de andre karakterer virker som nogle overdrevne teenagere, der kommer fra de utallige og utålelige Disney Channel-produktioner. De er heldigvis uden dårlig eftersynkroniseret dansk tale!

Debut-instruktøren Nzingha Stewart som tidligere har lavet musikvideoer og tv-serier, virker noget uinspireret her med sin glatpolerede instruktion. Man kunne have den mistanke om, at hun havde en tjekliste over ting og sager fra guderne ved hvor mange teenagefilm gennem år. High school-omgivelser, tjek! Popsange på lydsporet, tjek! Hovedpersonens fortællerstemme der lyder som noget fra en dagbog, tjek! Irriterende ”kloge” sidekick-teenagere, tjek! Sådan er resten af filmen hele vejen igennem med komplet mangel på overraskelser.

tall girl 2019

Det her lyder måske som en dårlig ordspil-joke, men ‘Tall Girl’ formår aldrig at vokse sig højt oppe over mængden af lignende film. Det og det faktum at filmens fine budskab om at værdsætte ens forskellighed og se den som en styrke drukner i de vante og slidte klichéer. Før inden filmens premiere vakte traileren åbenbart vrede på nettet, fordi diskrimination af høje mennesker ikke har særlig seriøs relevans i vores tid. At blive vred over det, virker tåbeligt i mine øjne. For filmen er velmenende om hovedpersons mangel på selvrespekt, men det er totalt kedeligt fortalt. De folk der alene ikke kunne lide traileren, vil med garanti hade ‘Tall Girl’ på samme absurde måde.

Se ‘Tall Girl‘ på Netflix Danmark.