Anmeldelse: ‘Tau’

04/07/2018 | Ingen kommentarer

‘Tau’ er flot at se på, men man savner spænding, originalitet og dybde i filmens ellers spændende setup om det avancerende hus og computeren der styrer det. Maika Monroe og Gary Oldmans karismatiske stemme gør det ellers fint og deres “samspil” er det, der fungerer bedst i filmen.

Historien i ‘Tau’ er ligetil: Den smarte tyv Julia (Maika Monroe) er ude på en af sine natlige togter og stjæler teknologiske værdigenstander, hvor hun kan. Da hun når hjem til sig selv, kommer hun ud for en slem overraskelse. Alt bliver sort. Hun vågner dernæst op i et avanceret hus, der ejes af den psykotiske opfinder Alex (Ed Skrein) og er bundet til en stol, der aflæser hendes hjerne. Alex er ved at udvikle en ny type for kunstig intelligens og bruger Julia som en ufrivillig forsøgsrotte.

Alex’s hus styres af hans seneste AI, Tau (Gary Oldman). Mens Alex er ude på arbejde, vogter Tau over Julia og tvinger hende til at udføre testopgaver. I hendes desperation prøver Julia at få Taus sympati og hjælp til at komme væk fra det teknologiske mareridt af et hus…

Maika Monroe er indenfor de senere år blevet den nye “scream queen” takket være hendes fine indsats i gyserne ‘The Guest’ og ‘It Follows’. I begge film var hun den smukke og modige pige, der kæmpede hårdt mod hårdt og den type rolle forsætter hun med at spille her i ‘Tau’, som hun er executive producer på. Selve hendes karakter bliver man aldrig klogere på, da der lægges mere fokus på hendes kamp for overlevelse. Som den hensynsløse Alex gentager Ed Skrein sin psykopat-rutine fra ‘Deadpool’. Som en trussel når han dog aldrig at blive så farlig som kunne havde ønsket sig, hvilken er ærgerligt for filmen, der taber spænding på den front.

Den nylige Oscar-vinder Gary Oldman lader sin stemme vitterligt gøre alt arbejdet som filmens titelstjerne. Det er som at høre HAL 9000 fra ‘Rumrejsen år 2001’, men med Oldmans karismatiske stemme er der noget menneskelighed. De bedste scener er mellem ham og Monroe, da Tau ønsker at blive klogere på alt det, der eksisterer udenfor huset. Deres samtaler bringer dog intet nyt til diskussionen om kunstigt liv. Det hele taget er Tau som computer bare en nyere kopivare af den mere mindeværdige HAL 9000 trods Oldmans fine anstrengelser.

‘Tau’ er Federico D’Alessandro´s debutfilm. Tidligere har han arbejdet for Marvel Studios som storyboard artist på blandt andet ‘Thor’, ‘The Avengers’ og ‘Doctor Strange’. Som instruktør viser D’Alessandro visuel snilde. Han formår at gøre de minimalistiske omgivelser spændende at se på med godt brug af neonlys. Effekterne er dog tydeligt gjort med et begrænset budget og det hæmmer på det samlede look.

Netflix forsætter deres trend med at få originale sci fi-film til deres evigt voksende sortiment, men ligesom de sidste andre film bringer ‘Tau’ intet nyt til genren. Dertil virker filmen sært gammeldags i de her tider, der i forvejen føles som science fiction. Filmens manuskript mangler simpelthen friske idéer om computere med sjæle og er så aldrig skræmmende relevant, som den kunne blive.

Så trods ihærdigt skuespil fra især Monroe og Oldman og de flotte billeder, forbliver ‘Tau’ en skuffelse. Federico D’Alessandro virker som et lovende talent i første omgang med det tekniske, men næste gang må han sikre sig et bedre manuskript.

Se ‘Tau‘ på Netflix Danmark.