Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Alienist’

Anmeldelse: ‘The Alienist’

23/04/2018 | Flixfilm

Udskårne øjne, trækkerdrenge, fugtige hospitalskældre … Jo, der er masser at væmmes over i den nye krimiserie ‘The Alienist’, der omhandler en seriemorder langt før man overhovedet vidste, at den slags fandtes.

I 1890’erne er New York en sand smeltedigel. Immigrantbådene fra Europa strømmer til Ellis Island, psykiatrien har vist sit ansigt og kæmper en højlydt kamp mod den konservative, katolske kirke og politiet er bundkorrupt. Midt i alt dette står kunsttegneren John Moore og den uortodokse psykolog Laszlo Kreiszler, der netop har fået til opgave at opklare et bestialsk mord på en ung, mandlig prostitueret, da politiet ikke kunne være mere ligeglad med sådan en ”sodomite”.

‘The Alienist’ er baseret på en bog fra 1994 af Caleb Carr og selvom den er fiktiv, hiver den op til flere historiske personligheder ind i sit mordmysterium; heriblandt en ung Theodore Roosevelt og rigmanden J.P. Morgan og det er interessant at se disse personligheder interagere med de fiktive hovedpersoner. Selve termen ”alienist” får vi at vide, i seriens åbning, definerer en person, der arbejder med afvigende og psykotiske personer og på den måde refererer titlen både til morderen og psykiateren Kreizler, der, med sin psykiatriske og empatiske tilgang til problemer, der før blev betragtet som djævelske, også bliver fremmedgjort fra sine omgivelser.

Netop makkerskabet mellem Lazslo Kreiszler og John Moore samt den modvillige politisekretær Sara Howard er seriens omdrejningspunkt og det er tydeligt, at det umage trekløver, inklusive Roosevelt skal repræsentere det nye, moderne og oplyste samfund sat op imod den konservative, katolske dogme og politiets egenrådige og uregulerede magtmonopol, der hellere end gerne så Kreiszlers efterforskning stoppe. Derfor er der, såvel som efterforskningen af sagen, lagt op til mange idealistiske magtkampe, der altid er spændende at følge, men som også indimellem forekommer som unødvendigt fyld.

Et af seriens største trækplastre er klart dens visuelle udtryk. Seriens New York anno 1896 er en mudret, koldt og tåget sted, som straks indfanger seerens opmærksomhed og straks overbeviser os om, at der er så lidt styr på noget i denne by at et mord på en dreng let kan affejes.

Et andet trækplaster er skuespillet. Daniel Brühl (bedst kendt som den forelskede krigshelt Frederick Zoller i Tarantinos Inglourious Basterds) spiller rollen som Laszlo Kreiszler som en bizar og socialt akavet blanding af Freud og Sherlock Holmes. Luke Evans er ligeledes rigtig god som den mere ”straight” John (Watson?) Moore og Dakota Fanning udbygger sit, i forvejen, ret imponerende repetoire som den idealistiske Sara Howard.

‘The Alienist’ er i sit grundpræmis ret fængende, og der er kød nok på karaktererene og det visuelle udtryk er svulstigt nok til i hvert fald at få denne anmelder til at se, hvad det hele ender med. Desværre er det også tydeligt at se, at serien SKAL adaptere en 394 siders bog til 10×50 minutters serie og engang imellem går serien lidt i tomgang og man tuner ud. Men på trods af dette er spændingsmomenterne så strategisk lagt ud, at man altid tuner ind igen. Det er ingen 1890er-udgave af den mesterlige ‘Mindhunter’, men mindre kan også gøre det.

Se ‘The Alienist’ på Netflix Danmark.