Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Coldest Game’

Anmeldelse: ‘The Coldest Game’

10/02/2020 | Flixfilm

coldest game netflix film anmeldelse review 2020

Det polsk-producerede koldkrigsdrama har et spændende udgangspunkt, men bliver desværre udført notorisk ringe. Filmens manuskript er klichéfyldt og kedeligt, og man savner egentlig spænding.

Den polske instruktør og manuskriptforfatter, Lukasz Kosmicki, har udtalt, at selvom hans film, ’The Coldest Game’, ikke er en autentisk historie, så er narrativet placeret i et faktuelt korrekt politisk klima i 1962. Han har opsat en fiktiv historie i en historisk kontekst og kogt missilkrisen i Cuba ned til en finale i en skakturnering, der skal udkæmpes mellem Sovjetunionen og USA – i Polen.

Plottet er løst baseret på den faktiske skakfinale, der fandt sted i 1972, mellem den amerikanske Bobby Fischer og sovjetiske Boris Spassky i Rejkjavik i Island. Kosmicki har derfor tydeligvis set en spændende filmisk idé ved at genskabe et lignende skak-scenarie ti år tidligere i den polske hovedstad, Warszawa.

coldest game netflix 1

Filmen tager sit udgangspunkt i det alkoholiserede matematikgeni, Joshua Mansky, der kidnappes af det amerikanske sikkerhedspoliti. Han føres til Warszawa, hvor han bliver pålagt at spille under amerikansk flag i en stort anlagt skakfinale. Han hvirvles herefter ind i et net af løgne, hvor amerikanske, sovjetiske og polske bekendtskaber kan føre døden med sig.

’The Coldest Game’ er på papiret en overordentlig spændende idé og besidder mange interessante elementer: Den kolde krig, spionage og et spil skak, der er mere betydningsfuldt, end blot hvem der bliver sat skakmat. Men det er desværre ikke tilfældet her. Lukasz Kosmicki og Marcel Sawickis manuskript er en forudsigelig bunke af filmklichéer – lige fra den ubrugelige in medias res-begyndelse til den store afsløring mod filmens slutning. Filmens manuskript er desværre alt for kedsommeligt, og man tager sig selv i at blive frustreret over filmens tidshop, der virker mere som en gimmick end en faktisk tilføjelse til filmens opbygning. Disse tidshop undskyldes ofte med vores hovedkarakters alkoholiserede hukommelse.

Vores hovedperson Joshua Mansky er en selvglad opportunist, der, trods sine konstante tømmermænd, altid virker overraskende bevidst om sin værdi hos det amerikanske sikkerhedspoliti. Derudover er han så stort et geni, at hvis hans hjerne ikke bedøves af alkohol, kan han ikke fungere. Dette er altså en karakter, hvis evne er klogskab, men denne kan kun benyttes, når han er beruset. I kan godt selv høre det, ikke?

coldest game film

I rollen som Joshua Mansky ses Bill Pullman, der er bedst kendt for sin rolle som præsident i ’Independence Day’ fra 1996. Pullman er utroligt utroværdig i rollen som det matematiske geni, der holder sine evige branderter kørende. Pullmans spil er til tider yderst forvirrende, og han formår både at virke rolig i en tilspidset situation, men på samme tid være overdramatisk og besværlig, når han ikke længere ønsker at hjælpe de amerikanske agenter. Og fordi man aldrig oplever Mansky ved sine fulde fem, når man heller aldrig at opbygge et forhold til hans karakter. Dette ender med at gøre karakteren, og Pullmans præstation, ligeså overfladisk som selve manuskriptet.

Visuelt har filmen meget lidt at byde på, hvilket heller ikke formår at redde filmens uinspirerede manuskript. Her er lavet gamle nyhedsudsendelser som er langt fra overbevisende, og filmen har i det hele taget et lidt billigt udtryk, der minder mest om en tv-film – hvilket det nok også kan karakteriseres som.

’The Coldest Game’ er en skuffende oplevelse, da idéen om at bidrage til en kendt historisk kontekst ofte fungerer vældigt godt på film. Handlingen raser af sted, og man har ingen chance for at knytte sig til karaktererne. Det er heller ikke til filmens fordel, at den er polsk produceret, da dette kommer tydeligt til udtryk i filmens prioriteter; vi ser alt fra polske underholdningsindslag til polske folkedragter. Jeg tvivler stærkt på, at dette er det vigtigste i et koldkrigsdrama mellem USA og Sovjetunionen. Skakmat!

Se ‘The Coldest Game‘ på Netflix Danmark.