Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Confession Killer’

Anmeldelse: ‘The Confession Killer’

17/12/2019 | Flixfilm

confession killer anmeldelse netflix dokumentar 2019

‘The Confession Killer’ byder på flere twists and turns end den gængse fiktionsdramaserie, men indeholder også en interessant fortælling om løgnens mester, der blev fanget i et spind af sine egne løgne.

”Den sidste, han dræbte, betød ikke mere for ham end den sidste cigaret, han røg,” lyder det fra Texas Ranger, Bob Prince, da sagen om Henry Lee Lucas var på sit højeste. Medierne havde allerede døbt ham den største seriemorder i amerikansk historie, og de kunne ikke lade være med at sværme om Lucas. De ville forstå den mand, der påstod at have myrdet over 500 mennesker på de amerikanske landeveje. ”Det betød ikke noget. Jeg følte ikke noget,” forsikrer Lucas kameraerne om, da han sidder i sin celle i Georgetown, Texas, og mediebevågenheden ingen ende ville tage. Men var det overhovedet muligt for én enkel mand at stå bag utallige mord rundtomkring i hele USA?

confession killer

‘The Confession Killer’ er en dokumentarserie skabt af Robert Kenner og Taki Oldham. Serien berører sagen om Henry Lee Lucas, der i begyndelsen af 1980’erne proklamerede sig selv som den største og mest geniale seriemorder i USA’s historie – og det til stor glæde for politienheder landet over. De kunne alle sammen kigge forbi Lucas’ celle og præsentere ham deres uopklarede mord, hvorefter han ville tilstå og fortælle detaljer om sagen som kun gerningsmanden måtte være bekendt med. Og selvom flere journalister og advokater stillede spørgsmål til, hvordan en mand kunne komme fra den ene ende af landet til den anden på under et døgn, så var både politi og ofrenes pårørende lykkelige over at kunne lægge låg på de mange skrækkelige mordsager.

Det kan være svært at forstå, hvorfor en mand som Lucas uden videre påtager sig skylden for de fæle drab, men dokumentarserien gør et rigtig fint stykke arbejde i at forklare Lucas’ motivationer på baggrund af hans psykiske tilstand og ekstremt lave IQ.

Kenner og Oldham har også en klar fordel i, at der findes så meget videomateriale fra Lucas’ tid i Georgetowns arresthus, hvor man selv får lov at lytte med og bedømme det tydelige magtforhold, der var opstået mellem Lucas og sheriffen, Jim Boutwell. Serien portrætterer fint det tydelige magtmisbrug, der nærmest sker for åben skærm, og gør det tydeligt, hvem der er det egentlige offer.

confession killer 2

‘The Confession Killer’ bliver virkelig interessant i sit tredje afsnit, ‘War in Waco’, da Lucas’ mange falske tilståelser ender ud i et politisk drama, da de overbeviste Texas Rangers bliver udfordret af distriktsadvokaten, Vic Feazell. Det politiske spil ender ud i en tvivlsom anholdelse af Feazell, da han ellers er i gang med at bevise offentligheden om Lucas’ uskyld, og den naive tilgang til opklaringsarbejdet, som politiet i Texas har haft.

Selvom serien har bedst øje for sin hovedperson, Lucas, bliver der også brugt meget tid på enkelte mordofre. Det er forfærdelige historier, der bliver fremlagt exceptionelt detaljeret af offerets pårørende. Desværre sænker disse historier seriens tempo, og det kan være lidt svært at se historiernes relevans – især da man finder ud af, at Lucas faktisk ikke har været gerningsmanden i disse sager.

‘The Confession Killer’ er endnu et spændende bud på en true crime-dokumentarserie, og den har da også en seværdig historie at fortælle. Tempoet er højt, men fiser desværre lidt ud mod slutningen, da mange af Lucas’ påståede mord rent faktisk bliver opklaret. Man sidder tilbage med en god fortælling, men man spørger også sig selv, om den nuværende true crime-bølge snart har leveret.

Se ‘The Confession Killer‘ på Netflix Danmark.