Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Crew’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘The Crew’ – sæson 1

19/02/2021 | Flixfilm

crew kevin james netflix anmeldelse review

Netflix’ nye sitcom med Kevin James i hovedrollen, ville have gjort sig langt bedre i det klassiske 22-minutters network-sitcomformat, hvor dens blanding af gamle værdier, øjenrullende machismo-humor og for få rigtigt gode grin måske havde haft en ærlig chance.

Man behøver ikke at se mange minutter før man ved præcis, hvor ‘The Crew’ gerne vil hen. Netflix’ nye komedieserie er som at se et gamle relikvie fra 90’erne, der er blevet støvet af og ellers er gået i produktion uden større omskrivninger.

Kevin (Kevin James, oh, the inspiration) leder et NASCAR mekanikerhold, der har set bedre dage. De vinder ingen ræs, deres kører er en narcissistisk idiot og deres ejer vil nu trække sig tilbage. Derfor henter ejeren sin datter (der har studeret i Californien, og dét lader serien os ikke glemme lige foreløbig) ind for at lede det skrantende hold, men hvordan skal holdet nogensinde vænne sig til en KVINDELIG leder?!?!?

kevin james crew

Der er, som man kan høre i dette korte resume lagt op til en regulær kamp mellem det gamle og det nye. Kevin James har før spillet elskelige arbejderklasse-roller, der var ude af trit med tidsånden. Forskellen er bare, at serien ikke tilbyder et friskt perspektiv. Som jeg startede med at skrive, er serien nemlig som et gammelt, ucharmerende fossil af en glemt 90’er sitcom, og chefforfatter Jeff Lowell, der var producer og forfatter på de sidste, jammerlige sæsoner af ‘Two and a Half Men’, bringer alle klicheerne i spil. Hverken veganere, sociale medier eller fortærskede jokes om kvinders tid på toilettet slipper fri. Og det er hårdt at både se og lægge øre til.

For det meste består hovedcastet af mandlige arketyper, der drikker øl og drømmer sig tilbage til bedre tider. Kevin James’ komiske timing er ikke at fornægte, men når jokesene er så tyndarmede og dåselatteren konstant runger for at give en illusion om, at der har været fortalt en joke, bliver det hurtigt alt for meget. Serien virker på ingen måde interesseret i at give nogen af sine karakterer sympati, men er levende, forældede joke-maskiner. Henover de 10 episoder lo jeg måske hjerteligt fem gange, og fnisede nogle håndfulde gange. Men i et show, hvor jokesene er hovedattraktionen, er det slet og ret ikke godt nok.

the crew netflix sitcom

Lad mig sige, at jeg på ingen måde har noget imod low-brow komedieserier, der kun skal fungere som baggrundsstøj, men der skal være lidt at grine af engang imellem. 30 minuttter er simpelthen for lang tid til en klassisk multi-camera sitcom, og man kan ligefrem høre lyden af afsnittene, der bliver fyldt til bristepunktet for at kunne imødekomme 30 minutters spilletid. Her ville 22 minutter på klassisk network-facon være rigeligt.

‘The Crew’ er slet og ret en af de mest unødvendige sitcoms i lang tid. Joksene er tørre og uden pep, skuespillet er alt fra okay til graverende og selv ikke Kevin James’ fat working-class slob- act kan redde gode grin ind. Tænk lige over det.

Se ‘The Crew‘ på Netflix Danmark.