Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Dark Crystal: Age of Resistance’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘The Dark Crystal: Age of Resistance’ – sæson 1

02/09/2019 | Flixfilm

The Dark Crystal Age of Resistance anmeldelse netflix review 2019

Prequel-serien til kultfilmen ‘The Dark Crystal’ er et teknisk bedrift uden lige med de mageløse dukker og deres omgivelser. Den episke forhistorie giver ekstra baggrundsstof til filmen og er med til at berige dukkeuniverset med spændende nyt stof. Serien er absolut must see for dukkeshow-fans.

Jim Henson var mere end bare kendt som skaberen af de elskede Muppets-dukker som Kermit, Miss Piggy og mange flere. For han var ivrig efter at skubbe til brugen af dukkeføring til andre ikke Muppets-relaterende projekter og en af dem var fantasyfilmen ‘The Dark Crystal’. En banebrydende film der brugte dukker på en mere dramatisk vis end man var vant til at se dengang. Filmens særlige visuelle stil gjorde et stort indtryk på både publikum og anmeldere og bliver kultdyrket i dag 37 år efter premieren i 1982.

I mange år var der snak om flere historier fra dukkeuniverset i form af en efterfølger, men det blev ved med at være fanget i development hell. Men for nogle år siden annoncerede Jim Henson Company, der styres af datteren Lisa Henson, at de sammen med Netflix var ved at udvikle en længere forhistorie – en serie på ti afsnit til ‘The Dark Crystal’. Nu er ventetiden overstået og det er skønt at se, at de har brugt dukker igen.

The Dark Crystal 2

Handlingen foregår mange år før det store opgør om den mørke krystal. En fortællerstemme (Sigourney Weaver) beretter om befolkningen på den fjerne planet Thra. Der findes flere klaner af racen gelfling og de er alle sammen loyale undersåtter til de groteske skeksiser, der hersker over planeten med den mystiske mørke krystal.

Skeksiserne er langt fra de “kære” ledere, som de har overbevist gelflingerne om at være. I virkeligheden udnytter de sleske væsener krystallens mægtige kræfter for at opnå udødelighed. De tre gelflinger Rian (Taron Egerton), Brea (Anya Taylor-Joy) og Deet (Nathalie Emmanuel) er de eneste der kender til den uhyggelige sandhed og må forsøge at skabe en modstandsgruppe mod skeksiserne…

Ligesom den gamle film er serien en betagende, flot spektakel at se på og det er gjort med stor passion for detaljerne. Det er dejligt befriende at se gode gammeldags dukker i brug på det plan igen i en tid, hvor det mest oplagte ville være at bruge computeranimation. Der er brugt computereffekter, men det er på absolut minimalt niveau, hvilken instruktøren Louis Leterrier skal have ros for, som oven i købet også er seriens kameramand.

The Dark Crystal 3

Serien føles endnu mere episk i forholdet til filmen, idet man får en dybere indsigt i Thra end hvad der var muligt førhen. Men når det er sagt, så kan det anbefales at se ‘The Dark Crystal’, før man ser serien, så man har en bedre fornemmelse af den omfattende mytologi. Der er en masse karakterer at følge og ikke alle af dem bliver man lige klog på, da der er rigtigt mange gelflinger, der minder om hinanden i udseendet.

‘The Dark Crystal: Age of Resistance’ har et voice cast uden lige med et hav af store skuespiller-navne som blandt andet Taron Egerton, Anya Taylor-Joy, Jason Isaacs, Simon Pegg og selveste Luke Skywalker himself, Mark Hamill, der jo er en mester indenfor tegnefilmsdubbing. I samspil med de talentfulde dukkeførere giver de mange stjerner fantastisk liv til de flotte dukker. Serien er uden tvivl det største dukkeshow til dato og jeg håber at der kan komme mere af det i fremtiden.

Med ‘The Dark Crystal: Age of Resistance’ er Henson-selskabet vendt tilbage i stor comeback-stil og det er et smukt syn at overvære. Det bringer simpelthen minder fra ens barndom, da jeg som lille så Muppets og andre Henson-produktioner. Er man fra samme generation som mig, vil man nikke genkendende til de store følelser, den slags dukker kan udtrykke. Jim Henson ville have været pavestolt over denne her serie.

Se ‘The Dark Crystal: Age of Resistance‘ på Netflix Danmark.