Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Hater’

Anmeldelse: ‘The Hater’

30/07/2020 | Flixfilm

the hater anmeldelse netflix film 2020

´The Hater´ formår at vise et skræmmende og genkendeligt billede af en stadig mere ekstrem internetkultur, hvor organiseret mobning og afpresning kommer ind i den politiske verden, og de folk, der lever af det. Samtidig er også filmen for lang og ind imellem grænsende til det utroværdige.

Jan Komasa er ´the talk of the town´ I den polske filmverden. I februar var hans film ´Corpus Christi´ nomineret til en Oscar for bedste udenlandske film, og her, seks måneder senere, kommer så ´The Hater´. Filmen havde kun kørt ganske kort tid i biograferne i Polen, før en helt bestemt virus kom til landet, og herefter opkøbte Netflix filmen til VOD. ´The Hater´ nåede dog at skabe noget ´buzz´ på bl.a. Tribeca, hvor juryen, på trods af at festivalen aldrig blev afholdt, blåstemplede filmen som en af de bedste internationale produktioner.

Netflix udelader dog den lille detalje, at ´The Hater´ er en åndelig fortsættelse til Komasas ´Suicide Room´, hvor en populær gymnasieelev udfordres til at kysse en anden fyr under et spil ´Sandhed eller Konsekvens´- Hele optrinnet filmes og deles hastigt på de sociale medier, hvilket sender vores hovedperson ud i en negativ spiral. ´The Hater´ sker der noget lignende, bortset fra at filmen opleves ud fra den virtuelle bagmands synspunkt.

the hater 2

Filmene har dog det til fælles, at de begge udforsker de konsekvenser, som sociale medier kan have for unge, modtagelige mennesker, men det er absolut ikke nødvendigt at have set ´Suicide Room´ for at forstå den kontekst som ´The Hater´ skal ses i. Filmen handler om Tomasz, som efter at være blevet sparket ud af jura-studiet, får et arbejde for et suspekt PR-firma, der specialiserer sig i virtuelle smædekampagner.

Efter at Tomasz skaber sig et ry ved at udføre en opgave til perfektion (der involverer en privatforhandler af helseprodukter), får han til opgave at smæde en kampagne mod en venstreorienteret borgmesterkandidat. Tomasz vil gøre alt for både at fuldføre sit mål, og samtidig imponere den smukke rigmandspige Gabi, hvis familie har støttet Tomasz økonomisk og som nu støtter selvsamme borgmesterkandidat, som Tomasz skal ødelægge.

Med et udtryk, der minder om Michael Ceras bizarre tvillingebror, spiller Maclej Musialowski Thomasz som en tom sociopat – udadtil, i hvert fald. I privaten er han langt mere ynkelig og lytter nærmest religiøst til optagelser fra en skjult mikrofon han har gemt hos Gabi – og man begynder mere og mere at blive bange for, hvad denne straight-faced galning er i stand til, hvis han presses langt nok. Han er et skrækindjagende symbol på en af de mange dukkeførere for en mere ekstrem og polariserende internetkultur – folk, der sidder bag keyboardet, og dikterer hvad mere følelsesladede mennesker skal se og høre – og har ingen idé om hvor magtfuld han er.

the hater 1

Samtidig rammer filmen også ned i landets betændte, politiske miljø, hvor der sættes spørgsmålstegn ved Polens fortsatte medlemskab af EU efter en ekstrem højredrejning i politikken og et laissez-faire forhold til menneskerettigheder, personificeret af filmens smædekampagne mod en venstreorienteret politiker.

Desværre går filmen også hen og bliver for lang, grundet de mange plottråde og et sub-plot om Tomasz forsøg på at arrangere både en venstre- og højrefløjsmarch på samme dag kunne sagtens være skrevet ud. Samtidig er plottet, hvor Tomasz melder sig under fanerne ved borgmesterkandidatens kampagne og fungerer på den måde som en ´double agent´ også ret utroværdigt, og det har end dog ingen indflydelse på kampagnen og historiens udfoldelse.

´The Hater´ har altså mange ting på hjerte, og formår også at vise et realistisk billede af de sociale mediers bagside og hvilke folk, der styrer det. Filmen bliver dog en anelse for lang og insisterende og utroværdig, men afsluttes med en finale, der bringer mindelser om klassiske thrillere som ´Primal Fear´ eller ´The Usual Suspects´.

Se ‘The Hater‘ på Netflix Danmark.