Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Haunting of Bly Manor’

Anmeldelse: ‘The Haunting of Bly Manor’

12/10/2020 | Flixfilm

Haunting of Bly Manor anmeldelse netflix danmark

Anden sæson af Netflix’ og Mike Flanagans horror-antologiserie er ikke lige så uhyggelig som sin mesterlige forgænger eller lige så hurtig til at fænge seeren, men til gengæld er den helt sin egen, og fortæller en familieorienteret, gotisk, gysende kærlighedssaga.

Den første sæson af Netflix’ ‘The Haunting of Hill House’, bygget over Shirley Jacksons roman, skræmte livet af streamere hele verden rundt i oktober 2018, og var en stor succes; både hos seerene og kritikerne. Også her på FlixFilm, hvor undertegnede kvitterede med fuldt hus. Det var en episk, gotisk og gysende rørende familiesaga, der, klogt nok, ikke forsøgte at gå hverken Robert Wise’s fænomenale filmatisering fra 1963 i bedene; ej heller forsøgte den at kopiere Jan de Bonts rædderlige remake fra 1999.

Spørgsmålet var så, hvad der nu skulle ske. Senere forlød det, at Netflix og forfatter Mike Flanagan kunne senere fortælle, at ‘The Haunting’ skulle være en antologiserie med uafhængige sæsoner, dog med noget af det samme cast og besætning som første sæson, en ting som også ‘American Horror Story’ har gjort en dyd ud af.

Haunting of Bly Manor netflix 2020

Nu er det så oktober 2020, og selvom der er gys nok ude i virkelighedens verden lige nu, får vi altså nu seriens anden sæson, der har fået titlen ‘The Haunting of Bly Manor’. Serien tager, ligesom sin forgænger, udgangspunkt i et literært forlæg, nemlig Henry James’ novelle, ‘The Turning of the Screw’ fra 1898, og selvom mange af karakterene fra James’ forlæg går igen i serien, er det stadig kun rammen, der er den samme.

Serien tager udgangspukt i fortællingen om den amerikanske studerende, Dani, der i 1987 flytter fra USA til London og søger arbejde som guvernante for to børn på det enorme gods, Bly, hvis forældre er døde. Børnenes onkel fortæller Dani, at den tidligere guvernante ligeledes er død og at børnene er meget berørte. Dani ankommer til slottet, hvor hun, sammen med husholdersken Groose, kokken Owen og gartneren Jamie, har ansvaret for de to børn, Flora og Miles. Dani får af børnene besked på, at hun ikke må gå rundt i huset efter sengetid, men selvfølgelig formaster Dani sig til hurtigt at bryde den regel, og dette åbner op for en serie af isnende hændelser, hvor vi finder ud af, at ”dead doesn’t mean gone”.

For det første er kameraføringen og set-designet i denne sæson fantastisk. Der er masser af lange gange og skyggefulde kroge i Bly Manor, hvor det gotiske skyggespil rigtig kommer til sin ret. Ligeledes er der masser af mørke satser, hvor vi pludselig kan ane en skikkelse, som i næste nu er væk. Dette hjælper serien til hurtigt at etablere stemningen, selvom selve uhyggen lader vente på sig. I stedet er denne sæson en ulykkelig historie om tab, sorg og kærlighed, og hvordan vi hver især forsøger at håndtere disse følelser.

Haunting of Bly Manor gys saeson 1

Karakterene er skarpt tegnet, og vi får hurtigt sympati for dem, og lærer en masse om dem. Victoria Pedretti er tilpas nervøs som Dani, der bærer rundt på sine egne dæmoner i et hus, der allerede er fyldt af dem. Oliver-Jackson-Cohen er tilpas gådefuld som Peter Quint, men de virkelige undtagelser skal findes i Amelie Bea Smith og Benjamin Evan Answorth som de to Wingrave, der både er søde og skræmmende på samme tid. Derudover er T’Nia Miller og Rahul Kohli seriens skuespillermæssige trumfkort som henholdsvis Hannah Groose og Owen. Hele galleriet er generelt så godt etableret, at på trods af den lette mangel på uhygge, bliver vi alligevel rigtigt godt underholdt, og når først begivenhederne tager fart, så er det en fantastisk underholdende tur i spøgelsestoget.

Selvom serien ikke helt greb mig lige så hurtigt som den mesterlige første sæson, kan Flannagan og co. bestemt være stolte af denne anden sæson, der ikke blot kopierer den første sæsons opskrift, men rent faktisk gør sig umage for at give publikum en helt anderledes gyseroplevelse.

Se ‘The Haunting of Bly Manor‘ på Netflix Danmark.