Anmeldelse: ‘The Highwaymen’
02/04/2019 | FlixfilmKevin Costner og Woody Harrelson udgør et spændende makkerpar som de ældre Texas Rangers, der jagtede efter Bonnie og Clyde. Filmen byder på et anderledes og forfriskende perspektiv på historien fra dengang. Man skal dog ikke forvente fart over felten i handlingen. I stedet får man en langsommelig, men interessant jagt efter kæresteparret.
Skrevet af Michael Larsen.
Det kriminelle par Bonnie og Clyde hærgede rundt omkring i 30érnes Amerika under den store depression. Ingen banker og politimænd kunne føle sig sikre mod parret, der var særdeles nådesløse i deres handlinger, osse så det skabte chok i landet.
Den nye Netflix-film ‘The Highwaymen’; instrueret af John Lee Hancock (‘The Blind Side’ og ‘The Founder’) handler om dem, men set fra en uvant vinkel – nemlig fra de folk der fik ramt på dem. Filmen har længe været under udvikling med henblik på at have Paul Newman og Robert Redford i hvad der kunne have været deres sidste film sammen før Newmans død i 2008. Men her i 2019 er det med Kevin Costner og Woody Harrelson og sikke et match!
Fokusset i ‘The Highwaymen’ hviler udelukkende på de aldrende og tidligere Texas Rangers, Frank Hamer (Kevin Costner) og Maney Gault (Woody Harrelson), der bliver lokket væk fra deres pension i 1934. For de bliver beordret af guvernøren Miriam A. Ferguson (Kathy Bates i en lille birolle) til at få ram på Bonnie og Clyde engang for alle. Således er vi som publikum på roadtrip sammen med Hamer og Gault som tour guides gennem et Amerika, der døjer tungt med fattigdom og lovløshed. De to mænd er ikke som, de var førhen i deres yngre dage. De løber ikke så hurtigt og deres sigte er noget tvivlsomt. Undervejs i jagten begynder de at såre tvivl om deres mission. For har de det, der skal til for at bekæmpe den her type kriminalitet?
De fleste har sikkert set Arthur Penns klassiker ‘Bonnie and Clyde’ med Warren Beatty og Faye Dunaway fra 1967 eller har set nyere fortolkninger om dem. De er som mange andre legendariske kriminelle en del af amerikansk historie, der også virker som en myte. Den anden tilgang til stoffet i ‘The Highwaymen’ virker som et frisk pust, da endnu et portræt af det skydegale kærestepar havde været overflødigt. Costner og Harrelson er pragtfulde i deres roller og giver hinanden gedigen med- og modspil, der viser deres personligheder med både drama og humor. De virker virkeligt som to gamle lovmænd, som har set det hele, men som inderst inde bliver rystet over brutaliteten i Bonnie og Clydes gerninger.
Man oplever aldrig selv Bonnie og Clyde på tæt hold og de bliver skildret lettere abstrakt. Bare et kort glimt af deres velkendte look fra vidnerne eller et close-up shot af Bonnies røde sko er nok, for resten kender man i forvejen fra de andre film. Forventer man at se action, må man væbne sig med tålmodighed. For Hancock har mere interesse i at vise sine hovedpersoner på afdæmpede vis, før stormen bryder løs og handlingen kører i samme hastighed som deres bil. Særligt skal der også nævnes de smukke landskabsbilleder fra filmfotografen John Schwartzman, der bliver godt bakket op af mesterkomponisten Thomas Newmans fine musik. De er med til at give filmen en fin følelse af moderne western.
‘The Highwaymen’ er et stilfærdigt og stemningsfuldt tidsbillede, der kommer godt ind under huden på de gamle cowboys og formår at vise et Amerika, der selv i dag virker splittet som aldrig før. Noget stort og mindeværdigt filmværk er det ikke, men filmen er oplagt at se som en følgesvend til Arthur Penns film. For på den måde får man også noget, der minder mere om sandheden fra dengang.
Se ‘The Highwaymen‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Se en oversigt med alle anmeldelser her.