Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Holiday Movies That Made Us’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘The Holiday Movies That Made Us’ – sæson 1

02/12/2020 | Flixfilm

The Holiday Movies That Made Us anmeldelse review netflix

‘The Holiday Movies That Made Us’ kommer ind på skabelsen af julefilm-klassikerne ‘Elf’ og ‘The Nightmare Before Christmas’ og deres betydning i popkulturen. Det er underholdende trods nogle fjolle afbrydelser fra speakeren og så kunne det ærligt talt være bedre med flere afsnit end sølle to.

Der er kun få julefilm jeg genser om julen, da mange julefilm har tendens til at være så sukkersøde, at de nærmer sig kvalmegrænsen. I værste fald tipper de over den grænse og så har man bare lyst til at se det modsatte. Der er heldigvis de julefilm som er dejlige politiske ukorrekte og som nok træder på sarte folks følelser i de her overdrevne krænkelsestider. Jeg taler om julefilm som ‘Elf’ og ‘The Nightmare Before Christmas’, som nu bliver hyldet i serien ‘The Holiday Movies That Made Us’ fra holdet bag den fantastiske dokumentarserie ‘The Toys That Made Us’.

Det første afsnit handler om Jon Favreaus skøre komedie ‘Elf’ med Will Ferrell som mennesket Buddy der som lille ender i Julemandens hjem ved et uheld og bliver opdraget af små nisser, lige indtil han hører sandheden om hans oprindelse. Han tager til New York for at finde sin rigtige far og det går som bekendt ikke stille af sig.

Filmens visuelle stil låner fra Rankin/Bass ́ dukkefilm ‘Rudolph the Red-Nosed Reindeer’ og de brugte faktisk stop motion-effekter til Nordpolens sjove dyr. ‘Elf’ var ikke en åbenlys mulig box office-vinder, men trods udfordringer og tvivl blev den en både traditionel og utraditionel julefilm-hit og Ferrell og Favreau blev større stjerner i Hollywood på hver deres måde.

The Holiday Movies That Made Us saeson 1

Andet og sidste afsnit kommer ind på en af mine personlige favoritter, ‘The Nightmare Before Christmas’. Den var instrueret af dukkefilm-legenden Henry Selick (‘Jimmy og den store fersken’ og ‘Coraline’) og nogle folk tror gudhjælpemig stadig i dag, at det var Tim Burton, der var instruktøren, men han var altså idemanden og producenten. Filmens velkendte plot om halloween-kongen Jack Skellingtons overtagelse af julen, mens den rigtige julemand bliver holdt fanget, er stadig fabelagtig at se og er en herlig hyldest til begge højtider. Den fantastiske billedside er umiskendelig burtonsk i udtrykket og det var en sand udfordring at gøre Burtons særlige tegninger til tredimensionel virkelighed.

Man oplever bag om-historier fra Selick, filmkomponisten Danny Elfman, manuskriptforfatteren Caroline Thompson, scenografen Rick Heinrichs og de andre talenter der skabte dukkefilm-klassikeren. Nogle ord fra selve Tim Burton havde været fint, osse så han kunne kommentere de andres historie, om dengang han sparkede et hul i væggen ovenpå nogle forslag til filmen, der ikke huede ham! Filmen blev ikke den store biografsucces, men blev senere kultdyrket og Disney viser større kærlighed for den nu end dengang, hvor de bare ikke anede hvordan man kunne markedsføre den unikke film til familie-publikummet.

En fantastisk ting ved ‘The Holiday Movies That Made Us’ er de mange ærlige beretninger fra settet på de to film, som mødte modstand undervejs i skabelsesprocessen fra de mange gange nej fra studiefolk og akavede test-screeninger der heller ikke gjorde det nemmere for de hårdtprøvede filmfolk. I dag virker det utænkeligt, at de film kunne blive skabt i nutidens efterhånden fantasiløse Hollywood.

The Holiday Movies That Made Us netflix

Tonen i ‘The Holiday Movies That Made Us’ er i stil med den finurlige tone fra ‘The Toys That Made Us’, der også var opfindsom med redigeringen med klip fra reklamer og interviews. Det er en klar fordel i at have set begge de to film i forvejen, for de afslører meget fra dem, mens der krydsklippes med interviews med de kreative hoveder. Der er dog perioder hvor man griber sig i at råbe “shh!” ad speakeren, som har den dumme vane at afbryde, mens de gode historier bliver fortalt.

‘The Holiday Movies That Made Us’ er en noget kort fornøjelse og kunne ærligt talt være lidt længere med ekstra julefilm-klassikere på menuen med film som ‘Bad Santa’, ‘Gremlins’ og det oplagte eksempel ‘It’s a Wonderful Life’. Der kom jeg lige med stof til en eventuel sæson to og naturligvis til en anden gang, så gør speakeren lydløs i de vigtige perioder, hvor der bliver serveret guldklumper til filmfans. Indtil da kan man blive klogere på filmene om Buddy og Jacks originale juleeventyr her i julen.

Se ‘The Holiday Movies That Made Us‘ på Netflix Danmark.