Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Innocent Man’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘The Innocent Man’ – sæson 1

20/12/2018 | Ingen kommentarer

innocent man netflix anmeldelse review 2018

Netflix’ nyeste forsøg på en true crime besættelse er både visuelt flot, velfortalt og særdeles vanedannende. ’The Innocent Man’ balancerer fornemt en grusom historie, kringlede retssager og en selvtilfreds forfatter, hvilket resulterer i en medrivende beretning om mord, skyld og sorg.

Efter ’Making a Murderer’ debuterede på true crime scenen i 2015, opstod der et fornyet fokus på falske tilståelser og domsafsigelser. Netflix fornemmede hurtigt interesse og inden længe landede en ny dokumentarserie til streaming, ’The Confession Tapes’, hvor hvert afsnit gennemgik et nyt tilfælde af potentielle uskyldige, der var blevet fældet for en forbrydelse på baggrund af en tvivlsom, og i nogle tilfælde tvunget, tilståelse. Med ’The Innocent Man’ har vi endnu en gang at gøre med tilståelser, domme og tvivl. Gudskelov har serien også andet at byde på end gamle tilståelsesbånd.

innocent man

Den indviklede historie udspiller sig i den lille oklahomaske by, Ada. I 1982 findes den 21-årige Debbie Carter dræbt. Hun er blevet voldtaget og derefter kvalt ihjel, hvilket chokerer den lille by. Adas politiafdeling bliver sat på noget af en sag, der også involverer statslige efterforskere. Men blot to år senere forsvinder den 24-årige Denice Harraway sporløst fra Ada. Politiet finder hurtigt frem til to mistænkte i hver sag. Fattige, unge mænd der har ry for kriminalitet i områder tæt på, hvor de unge kvinder færdedes før deres død. Fælles for de to efterforskninger er, at vi i begge tilfælde præsenteres for tilståelser, der virker ufrivillige og fejlagtige. Men trods dét, får tilståelserne dømt i alt fire mænd for de to forbrydelser.

Dokumentaren behandler ikke udelukkende de to forbrydelser, men selve byen, Ada, bliver også et af seriens store omdrejningspunkter. Flere afsnit indledes med udsnit af byens historie eller gamle reklamer for Oklahoma. Her præsenteres et spændende og livligt billede af området. Dette bidrager til en forståelse af samfundets reaktioner og handlinger i kølvandet på disse forfærdelige hændelser.

I første afsnit introduceres den amerikanske krimiforfatter, John Grisham, der beretter om tilblivelsen af hans første non-fiction bog, ’The Innocent Man’, som serien er baseret på. Han fortæller, at han blev nødt til at skrive dokumentarisk om denne sag, for havde det været fiktion, havde ingen troet på logikken. Grisham bliver generelt brugt meget som en ekspertkilde i sagerne, selvom han ingen personlig involvering havde i sagernes efterforskning. Men som velformuleret og selvbevidst forfatter, tager man hans bidrag for gode varer.

innocent man 3

Foruden John Grisham præsenterer dokumentaren et enormt persongalleri, der alle er involveret eller har et forhold til sagen. Mest mindeværdig må siges at være den dræbte Debbies mor, Peggy Carter, der åbent fortæller om drabet, sine efterfølgende alkoholproblemer og sine tanker om de efterfølgende retssager. Hun giver historien et hjerte, og man føler hendes sorg, da hun mange år senere får dét bælte, hendes datter højst sandsynligt blev kvalt ihjel med, tilbage. Bæltet havde før drabet været en gave fra Peggy til sin datter.

Visuelt er serien en fryd for øjet. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har set en dokumentar, der var i stand til at lege med formatet som ’The Innocent Man’ gør. Serien forærer os flotte gengivelser af hændelsesforløb, der i løbet af serien ændres for at tilpasse sig nye forklaringer. Oftest er gengivelser af forbrydelser i dokumentarer ufrivilligt morsomme, men her er produktionsværdien så høj, at de bidrager mere, end de forstyrrer. Op til flere gange viser dokumentaren overskud og forkæler seeren med flotte montager. Specielt begyndelsen af fjerde afsnit, hvor Patsy Clines yndefulde ’Sweet Dreams (Of You)’ spilles til billeder af efterforskningen bidrager til seriens høje niveau.

innocent man 2

Serien har et højt tempo, hvilket resulterer i, at man aldrig begynder at kede sig, og vigtig fakta om sagen afsløres først, når det giver mening i historiens sammenhæng. Hermed fastholdes man som seer, og man bliver om end mere interesseret i den historie, som dokumentaren forelægger.

’The Innocent Man’ udkommer desværre i en periode med overflod af true crime dokuserier, hvorfor man godt kan frygte, at den bliver glemt i mængden. Men fortællestilen, produktionsværdien og tempoet tæller alle for en spiselig og præcis gennemgang af handlingsforløbene. Man bliver tilpas informeret om det amerikanske retsvæsen til, at man forstår retssagernes gang, men ikke så meget, at man er ved at døse hen, som man tidligere har gjort til ’Døden på trappen’ og ’Making a Murderer’s anden sæson. Seriens (kun) seks afsnit spiller til dens fordel, da fortællingen derfor sjældent bliver trukket i langdrag. Jeg vil anbefale denne serie til alle, der kalder dem selv true crime fans.

Se ‘The Innocent Man‘ på Netflix Danmark.