Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Last Mercenary’

Anmeldelse: ‘The Last Mercenary’

02/08/2021 | Flixfilm

last mercenary anmeldelse netflix

Med underholdende kampsekvenser og en tongue-in-cheek tilgang til sit plot, redder ‘The Last Mercenary’ ud af en lidt for lang spilletid og nogle irriterende klicheer.

Jean-Claude Van Damme. The Muscles from Brussels. Historien om den belgiske kampsportsudøver, der blev én af de mere genkendelige og berygtede actionstjerner i 90’erne er en klassisk rise-and-fall historie om hvordan et kolossalt ego og et lige så kolossalt forbrug af kokain lige så stille forviste ham til de evige straight-to-DVD jagtmarker.

Manden har dog på sine ældre dage vist sig i stand til at forholde sig til sine action-velmagtsdage med både seriøsitet et glimt i øjet. Allerbedst vist gennem den ret seriøse drama ‘JCVD’, som var en meditation over berømmelsens pris og indehold noget af mandens bedste skuespil i rollen som … sig selv.

The Last Mercenary netflix

Med ‘The Last Mercenary’ er vi dog ovre i den lidt mere letbenede pastiche-afdeling, hvor han (i sin første actionrolle på sit modersmål) giver den som den tophemmelige agent Richard Brúmere, der må bryde ud af sit skjul for at redde sin søn, han aldrig har haft kontakt med, fra en regeringssammensværgelse involverende et teknologisk våben ved navn Big Mac. Sammen med to af sønnens venner må Richard nu kæmpe sig vej gennem Paris med både lejemordere og en hævngerrig efterretningsofficer i hælene. Men den sværeste opgave for Brúmere kan snildt vise sig at være godt fader-materiale.

Som man kan høre, er det ikke ligefrem et plot, der oser af originalitet, og indimellem gøres det også langt mere kompliceret end det behøver at være, og det trækker filmen en smule i langdrag. Bedst er filmen når Van Damme får lov til at drive gæk med sin fallerede actionstjerne-status, og vi skal da heller ikke langt ind i filmen før vi får det første famøse Van Damme-split. Og det bedste er, at uanset hvor vanvittigt overskruet plottet bliver, er Van Damme med på joken, men samtidig spiller rollen (for det meste) 100% seriøst. Samtidig får vi også nogle kreativt udførte kampscener, hvor alt fra koste til håndklæder kan bruges som våben, og det er da også den primære grund til at se filmen.

The Last Mercenary film

For hvis vi tager Van Damme og hans cirkelspark ud af ligningen et sekund, står vi med en noget vakkelvorn film, hvor tonen mellem humor og alvor tit rammer ved siden af og hvor jokesene ikke rammer (inklusive en virkelig letkøbt reference til Van Dammes egen ‘Bloodsport’). Samtidig er filmen befolket af nogle virkeligt irriterende comic reliefs, som for eksempel en utroligt dum offentligt ansat, der bliver ufrivillig passager på turen, og som tidligere nævnt kan filmen i perioder virkelig føles langtrukken, fordi den prøver at køre sit far-søn forhold ind som en seriøs plot-point, og det harmonerer sjældent med den ellers løsslupne tone, der præger det meste af filmen.

Når det er sagt, så ER ‘The Last Mercenary’ et kig værd. Især hvis du i forvejen følger med i Van Dammes gøren og laden. Der er ingen tvivl om, at han hygger sig her og får lov til både at udfolde sine imponerende kampsportstalenter og sin komiske timing (som er langt bedre på fransk end på engelsk); og med mandens historie i baghovedet, kan man godt unde ham et mindre hit med denne Netflix-original.

Se ‘The Last Mercenary‘.