Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Motive’

Anmeldelse: ‘The Motive’

21/08/2018 | Ingen kommentarer

‘The Motive’ er har et interessant præmis, er stilfuldt fotograferet og ikke mindst en god sans for ætsende sort humor, der fastholder interessen – men det er svært at binde sig emotionelt til noget af det, der foregår på skærmen.

Den spanske komedie ”The Motive”, der er instrueret af Mauel Martin Cuenca, har mange gode ting i sig: Den besidder en bidende sort humor, har et fantastisk præmis og har en offbeat og utraditionel stil, der altid underholder. Desværre er det også en ret middelmådig film, der aldrig helt tør at dykke helt ned i de potentielle dybder af sin absurde historie.

Filmen handler om en notaren Alvaro, der i sin fritid prøver at opfylde sine spirende forfatterambitioner ved at skrive om de mennesker, der bor i hans lejlighedskompleks. Der er bare lige det lille problem at Alvaro, der spilles godt af Javier Guiterrez, er en rigtig dårlig forfatter og derfor begynder han at manipulere de selvsamme mennesker i det håb, at det kan give ham ny inspiration og smitte af på hans skriverier.

Alvaro er filmens prygelknabe. Han bliver konstant mindet om hans mangel på talent i hans omgivelser; både af hans temperamentsfulde skrivelærer, Juan (Antonio de la Torre) og endnu mere af hans kone, der selv er bestseller-forfatter, men som Alvaro afskyer for at skrive for ”populistisk” og ”uden hjerte”; Alvaro har altså kunstnerens selvmedlidenhed og hang til at være prætentiøs, men besidder intet af talentet til at bakke det op, hvor også meget af filmens humor kommer fra.

Ægteskabet holder dog heller ikke, og det ender med at Alvaro finder sammen med bygningens opsynskvinde, Lola; både for fysisk samkvem, men lige så meget for at udspørge hende om lejlighedernes beboere, der bl.a. tæller en tidligere soldat med fascistoide træk og et immigrantpar fra Mexico, hvis samtaler Alvaro begynder at optage gennem væggen på hans badeværelse. Det er meningen at disse mennesker skal danne råmaterialet til en kommende bog, men Alvaros vedvarende mangel til at omsætte materialet til interessante historier og plots, gør at han skubber sine ”muser” ud i stadigt mere ekstreme situationer for at give en saltvandindsprøjtning til bogens dramatiske udfoldelse.

Guitirrez , der kun er kendt i den bredere filmverden for en mindre rolle i Michael Fassbenders filmatisering af computerspillet ”Assassin´s Creed”, bærer stort set hele filmen og han er god i rollen, men filmens indbyggede følelse af kunstighed (som sikkert er meningen) begrænser hans karakter i en sådan grad at det er svært at investere sine følelser i karakteren. Det hjælper heller ikke, at figuren ikke har nogen personlighed. Kunstneriske intentioner eller ej, så er det ikke en god idé at have en one-note karakter som hovedperson i sin film; især når ingen af de andre karakterer, grundet deres begrænsede roller som inspiration, heller ikke er værd at investere tid i.

Og det er ærgerligt, for ”The Motive” indeholder en historie, der helt sikkert gemmer på potentiale og satire omkring det at udøve kunst, men desværre ender filmen, grundet sine problemer i karaktertegningen, med ikke at være nær så fængende som den tydeligvis gerne vil være.

Se ’The Motive’ på Netflix Danmark.