Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Movies That Made Us’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘The Movies That Made Us’ – sæson 1

03/12/2019 | Ingen kommentarer

The Movies That Made Us anmeldelse review sæson 1 2019 netflix

Konceptet bag ’The Movies That Made Us’ har stort potentiale, men ender uheldigvis med at ligne et overklippet sammensurium af, hvad man ville finde på de pågældende DVD-skivers ekstra materiale.

For to år siden havde dokumentarserien ’The Toys That Made Us’ premiere på Netflix. Serien gennemgik en række velkendte stykker legetøj og franchises. Og den prøvede at nå ind til, hvorfor legetøjet kan have så stor en betydning for de mange voksne mennesker, der stadig forbinder deres actionfigurer med en bedre og mere uskyldig tid. Seriens tredje sæson har netop haft premiere, og instruktøren bag de nyeste afsnit, Brian Volk-Weiss, har nu udviklet en spin-off-serie med samme koncept – men her kigges der i stedet på film, der har haft en stor indflydelse på vores liv.

‘The Movies That Made Us’ gennemgår henover fire afsnit nogle af de film, der i dag har betydning for de fleste af os, men samtidigt også nogle af dem, der dominerede 80’erne allermest – dog med undtagelsen af ’Alene Hjemme’, der havde premiere i 1990.

diehard1

De fire film har alle spændende historier helt fra den spæde idé og frem til selve produktionen. Holdet bag dokumentarserien har formået at få fat i nogle prominente navne i stort set alle fire afsnit. Vi møder både Patrick Swayzes enke, Lisa Niemi, ’Die Hard’-instruktøren John McTiernan, og endda indehaveren af den tidlige idé til ’Ghostbusters’, Dan Akroyd, Alle interviews er med til at fortælle historierne om de pågældende film, og man fornemmer, at de fleste stadig har stærke holdninger til deres værk.

Dokumentarserien behandler de fire film: ’Dirty Dancing’, ’Alene Hjemme’, ’Ghostbusters’, og ’Die Hard’. Her er i særdeleshed tale om film, som mange stadig har et tæt og specielt forhold til. Det er helt klart gode, men sikre, valg. Man kunne sagtens have fundet film, der måske havde endnu vildere historier fra filmsettet, men Brian Volk-Weiss og co. har selvfølgelig skulle fokusere på de film, der har påvirket deres seere og popkulturen allermest. Og dét må man sige, at alle fire titler har.

ghostbusters about nothing

’The Movies That Made Us’ er en overordentlig ambitiøs dokumentarserie. Den prøver at komme omkring hele skabelsen af hver enkel film på under en time. Dette resulterer desværre i et overfladisk slutprodukt. Mange af de morsomme og interessante historier, der fortælles af menneskerne bag, er nogle, de fleste har læst eller hørt om tidligere. Her bringes altså desværre ikke meget nyt til myterne om skabelsen af disse film. Der er få heftige historier, der overrasker og berettiger seriens eksistens.

Og fordi serien hele tiden er i kamp mod tiden, er der nogle ting, der bliver løbet meget hurtigt igennem. Det fungerer nemlig allerbedst, når serien en gang imellem tager sig tid til at dykke ned i skabelsen af enkelte, ikoniske scener fra filmene: Blandt andet Patrick Swayzes famøse spring fra scenekanten mod ’Dirty Dancing’s slutning, men også den intetanende Alan Rickmans ”fald” fra Nakatomi Plaza i ’Die Hard’.

Det mest ærgerlige ved ’The Movies That Made Us’ er fortællerstemmen. Den irriterende voice-over formår at overforklare, gentage og fratage historiens dens værdi i samtlige afsnit. Hertil hører også flere platte jokes, hvilket gør serien en smule utroværdig og useriøs. Det får samtidigt serien til at minde om de mange udsendelser af ’True Hollywood Story’, der blev sendt indimellem ’Friends’ og ’Ugly Betty’ på TV2 Zulu for et årti siden.

108239801 homealone

Fortællerstemmen snakker også afsindigt hurtigt, da tiden jo, som allerede nævnt, er imod dem. Dette, blandet med en masse hastige klip frem og tilbage mellem interviews og scener fra filmen, gør, at man nærmest forpustet venter på et længere klip fra filmen (læs: en pause), så man formår at samle sine tanker om, hvad man netop har fået indblik i.

Alt i alt er serien et fornøjeligt kig tilbage på nogle store filmoplevelser, men er man på nogen måde interesseret i film, så kender man stort set alle historierne bag i forvejen. Dette resulterer desværre i, at der er risiko for en skuffende oplevelse, da serien i sin hast ikke kommer til bunds i særligt meget, før den er videre til næste film. Og det er da ærgerligt, at en serie om film, der har skabt uforglemmelige filmøjeblikke på det hvide lærred, formår at fremstå så forglemmelig selv.

Se ‘The Movies That Made Us‘ – sæson 1 på Netflix Danmark.