Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Old Guard’

Anmeldelse: ‘The Old Guard’

16/07/2020 | Flixfilm

the old guard anmeldelse netflix film 2020

Det seneste Netflix action-brag byder på vellavet action og spændende mytologi. Desværre ødelægges filmen næsten af et insisterende soundtrack, der er langtfra udødeligt.

Netflix har de seneste år givet os mere end et par forglemmelige actionfilm med et kendt ansigt i front. Vi har fået ’6 Underground’, ’Triple Frontier’, og senest ’Extraction’ med Chris Hemsworth i førersædet. Ingen af disse film er nødvendigvis dårlige, og de kan alle deres kram, når det kommer til velkoreograferet slåskampe og glødende flotte eksplosioner. ’The Old Guard’ med Charlize Theron i front tilslutter sig nu listen af disse film.

old guard netflix

’The Old Guard’ er baseret på en tegneserie af same navn, men den har alligevel meget lidt til fælles med Marvels kulørte superhelteunivers. Filmen er instrueret af Gina Prince-Bythewood, der også har siddet i instruktørstolen på ’The Secret Life of Bees’ og ’Love & Basketball’. Det burde derfor ikke ligge til højrebenet at instruere intens action, men Prince-Bythewood gør et hæderligt forsøg.

I filmen introduceres vi til en gruppe udødelige krigere med Andromache (Theron) i spidsen. De jages pludseligt, da direktøren for en større britisk medicinalvirksomhed for øjnene op for deres udødelighed. Samtidigt melder et nyt medlem, Nile, sig til gruppen.

Som nævnt i introduktionen byder filmen på særdeles velkoreograferet action. Prince-Bythewood giver sine action-scener plads, og det er til vores fordel. I stedet for at hurtigklippe sig igennem nævekampene, giver hun skuespillere og stuntfolk plads til at vise, hvor dygtige de er. Og det er særligt i disse scener, man sætter pris på ’The Old Guard’, og hvad den prøver at opnå.

Flere scener prydes også med fantastisk flotte omgivelser, der er placeret rundt om i Europa. Den europæiske baggrund giver filmen noget tiltrængt æstetik.

old guard netflix

Filmens manuskript introducerer os til et hav af karakterer og en massiv mytologi, hvilket til start kan virke overvældende og forvirrende. Men bliver man hængende ved de udødelige krigeres side, udfoldes universet i et roligt tempo og på spændende vis. Vi får effektive flashbacks til Andromaches fortid, der både giver karakteren og mytologien tyngde. Det er svært ikke at få seriøse ’Highlander’-vibes, når man ser vores krigere svinge deres sværd – og det er bestemt ikke en dårlig ting!

Charlize Theron fungerer udmærket i rollen som Andy, men er desværre også en smule anonym. I kraft af hendes fortid interesserer vi os for hende, men Theron gør meget lidt for at gøre karakteren mere mindeværdig.

I rollen som gruppens nyeste medlem, Nile, ses en velspillende KiKi Layne. Layne tilfører sin karakter en sårbarhed, som den resterende udødelige gruppe ikke besidder.

Resten af filmens cast gør desværre ikke noget større væsen ud af sig. Og Harry Melling, bedst kendt som Dudley i ’Harry Potter’-serien, er direkte forfærdelig i rollen som den modbydelige Merrick. Melling er ikke den skræmmende skurk, som filmen vil have os til at tro, og flere af hans scener ender da også med at være ufrivilligt komisk. Det er en klar fejlcasting.

old guard action

Selvom ’The Old Guard’s action og intensitet sprudler af liv flere steder, har filmens soundtrack en tendens til at punktere de væsentligste scener. Filmens udødelige karakterer fratages desværre deres vigtigste øjeblikke, fordi de akkompagneres af generiske, electro-RnB sange. Flere essentielle og intense scener plastres til i ’easy listening’ musik, hvilket desværre går ud over filmens tyngde. Dette er højst sandsynligt et bevidst valg for at ramme specifikke målgrupper. Men det virker simpelthen ikke her.

’The Old Guard’ sprudler af fortælleglæde, og dens massive univers udforskes på spændende vis. Filmen afgiver ’Highlander’-vibes, og den giver en lyst til at se Christopher Lambert svinge sit sværd. Og det er helt klart en god ting! Theron gør et hæderligt forsøg på at virke livsklog og følelseskold, men hun forbliver desværre anonym i rollen. Bedre er KiKi Layne, hvis karakter er en velfungerende introduktion til mytologien. Desværre ødelægges mange af filmens dybeste øjeblikke af et soundtrack, der er fuldstændig misplaceret. Flere sange fratager filmen dens tyngde, og man ender næsten med at være ligeglad. Med det sagt, kan filmen sagtens fungere til fredagshygge.

Se ‘The Old Guard‘ på Netflix Danmark.