Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Plagues of Breslau’

Anmeldelse: ‘The Plagues of Breslau’

23/04/2020 | Flixfilm

The Plagues of Breslau review anmeldelse netflix film 2020

Den polske seriemorder-thriller ‘The Plagues of Breslau’ giver ikke nye boller i suppen af lignende krimier. Dertil er filmen for klichéfyldt og er en total kedelig forglemmelse til trods for de spektakulære mordscener.

‘The Plagues of Breslau’ starter som de fleste krimier. Naturligvis med et grusomt fund. I dette tilfælde; et lig indsylet i koskind fundet af kunder ved et marked. På vedkommendes mave står der: “Pervers møgsvin”. Det er blot begyndelsen på en række mord med rødder i lignende middelalderagtige mord begået tilbage i 1700-tallet.

Den neurotiske betjent Helena Rus (Malgorzata Kozuchowska) leder efterforskningen sammen med den excentriske konsulent Magda Drewniak (Daria Widawska) og sagen viser sig at være twistet, som tingene udspiller sig, da morderen har gang i en større hævntogt mod mennesker, som vedkommende anser for at være skyldige i mange ting.

The Plagues of Breslau film

Filmens instruktør Patryk Vega har før lavet kriminalfilm på polsk grund med film som ‘Women in Mafia’ og ‘Pitbull. Nowe porzadki’, så hans nye film befinder sig i velkendt territorium med hensyn til den mørke og kriminelle side af Polen.

‘The Plagues of Breslau’ er dog en langsommelig affære, der til trods mængder af Dario Argento og Paul Verhoeven-inspirerende voldsscener aldrig bliver en vild og intens oplevelse. Problemet er jo osse, at vi har set det hele før, men selv lignede krimifilm med seriemorder-plots havde overraskelser i posen af krimi-klichéer. Bare se ‘Seven’ som et godt eksempel på en thriller der nemt kunne være forudsigelig, hvis den havde ikke den berømte chok-slutning.

Vega vælger her i ‘The Plagues of Breslau’ at fortælle sin historie meget ligeud af landevejen og regner med at de brutale mordscener rusker op i publikummet. Selvom der er mange grafiske scener af vold og obduktion-scener, så er efterforskningsdelen af historien lige så tam som de adskillige hygge-krimier, man kan se på public service-kanalerne. Som Helena giver Robin Wright-klonen Malgorzata Kozuchowska en smule spræl med sin både hårdkogte og sårbare betjent, der døjer med søvnløshed og traume ovenpå tabet af sin mand. Hun er dog noget begrænset i sin mimik, hvilken gør det sværere at aflæse hendes performance som andet end anonymt. Ærgerligt at se hvad der kunne have været et spændende kvindeligt karakter ikke blive udnyttet ordentligt.

netflix The Plagues of Breslau

Alle de andre skuespillere leverer samlet set noget træls søvngænger-skuespil og det gælder sågar også morderen, som jeg ikke afslører her. Det visuelle håndtræk bærer også præg af selvsamme søvngænger-attitude. Dovent håndholdt kameraarbejde med pudsige indslag i form af fjollede pov-shots, der slet ikke virker efter hensigten. Vega og hans hold har tydeligvis lagt alt vægt på de mange lemlæstende lig, omend et afhuggende hoved ser meget falsk ud.

Brug hellere tiden på at se bedre thrillers end ‘The Plagues of Breslau’, som netop ‘Seven’ eller andre gode film i den makabre seriemorder-genre, der har mystik og spænding for alle pengene. Det finder man ikke her i den polske thriller, der føles lang med sin sølle halvanden times spilletid. Den halvanden time vil jeg klart anbefale på at se noget der underholder en på den fede måde, hvilken absolut er livsnødvendig i de her svære corona-tider.

Se ‘The Plagues of Breslau‘ på Netflix Danmark.