Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Red Sea Diving Resort’

Anmeldelse: ‘The Red Sea Diving Resort’

05/08/2019 | Flixfilm

red sea diving resort netflix anmeldelse review 2019

Hvad der sagtens kunne have været en brillant åndelig efterfølger til Ben Afflecks intense ’Argo’ fra 2012, ender beklageligvis med at ligne discount-versionen af selvsamme.

Der har ikke været meget larm fra Netflix’ side op til premieren på ’The Red Sea Diving Resort’ – den første trailer blev frigivet kun to uger før filmens premiere. Og man undres da også over, at streaminggiganten ikke har gjort et større nummer ud af at have premiere på en film, der kan bryste sig af navne såsom Chris Evans, Michael K. Williams, Greg Kinnear og Ben Kingsley. Men efter at have brugt 130 minutter i filmens selskab, begynder man at forstå hvorfor.

stream Red Sea Diving Resort

Inspireret af virkelighedens begivenheder indledes ’The Red Sea Diving Resort’ med en fejlslagen redningsmission af jødiske, etiopiske flygtninge. Nedslået drager Ari Levinson (Chris Evans i sin første post-Avengers rolle) tilbage til Mossad hovedkvarteret i Israel for at udtænke en plan, der kan hjælpe flygtningene ud af Sudan og til Jerusalem. Aris plan involverer et nedlagt, britisk hotel i Sydsudan, et hold af Mossad agenter, der imiterer dykkerinstruktører, samt intetanende turister, der indlogeres på selvsamme hotel.

Plottet, der finder sted i slut-70’erne og start-80’erne, er i sig selv så ufatteligt, at man nær ikke havde accepteret præmissen, hvis ikke den havde fundet sted i virkeligheden. Utroligt er det da også, at Hollywood ikke har indkasseret på denne historie før nu. På papiret må filmen nærmest have været en selvsagt succes, især hvis man tager tidligere nævnte stjernecast i betragtning. Men filmen ender desværre med at virke anonym, uambitiøs og uinteressant. Grundet manglende forklaringer på den historiske kontekst er det svært at holde styr på historiens gang, de mange karakterer og deres bevæggrunde. At redde uskyldige flygtninge er selvfølgelig aldrig noget, man bør sætte spørgsmålstegn ved, men filmen forklarer os ikke, hvorfor disse udvalgte agenter er de rette til en sådan mission.

Red Sea Diving Resort film

Selvom vi får serveret velkendte og dygtige skuespillere, føler man sig stadig distanceret til deres karakterer. Vi får aldrig opbygget noget forhold til nogle af dem, ikke engang Evans’ Ari, og samspillet skuespillerne imellem mangler også kemi. Man kunne ellers forvente, at en habil stjerne som Ben Kingsley burde tilføre filmens øvrige karaktergalleri noget dybde, men også her skuffes man.

Filmens instruktør, Gideon Raff, som ellers har bevist sit værd som manuskriptforfatter på serien ’Homeland’, forventer nærmest, at man bekymrer sig om karaktererne fra start. Men da vi aldrig får etableret noget som helst forhold til nogle af dem, ender man med at tage afstand, og det føles derfor som om, der aldrig rigtig er noget på spil.

Red Sea Diving Resort 2019

Filmens visuelle side overrasker desværre heller ikke. Her er ingen chancer taget, og den ligner og føles allermest som en film, der burde være udkommet 15 år tidligere. Udover nogle sjove klipninger og overgange i filmens midtersekvens, hvor der smugles et utal antal flygtninge, virker Raff aldrig til at have overskud til mere end det højst nødvendige. Filmens score virker også generisk og anonymt. At handlingen udspiller sig i årtiskiftet mellem de funky 70’ere og de kodyle 80’ere er heller ikke noget, filmen formår at udnytte i sin lyd.

’The Red Sea Diving Resort’ kunne sagtens have været en gedigen, selvfed amerikaner-kliché af en actionfilm, men ender desværre med at være ingen af delene. Udefra set burde filmen, med sit spektakulære cast og autentiske plot i ryggen, have været en succes. Og man fristes til at tro, at Netflix har været klar over filmens ringe kvalitet, da de ikke har gjort noget stort nummer ud af dens udgivelse. Skal man absolut sætte ’The Red Sea Diving Resort’ på, kan den fungere fint som en døv tømmermændsfilm.

Se ‘The Red Sea Diving Resort på Netflix Danmark.