Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The SpongeBob Movie: Sponge on the Run’

Anmeldelse: ‘The SpongeBob Movie: Sponge on the Run’

08/11/2020 | Flixfilm

spongebob netflix anmeldelse 2020

Den nye ‘SpongeBob’-film ‘SvampeBob på vild flugt’ er mere af den samme skæve tegnefilmsgalskab, som man kender det fra de to tidligere film og tv-serien. Men er man fan af det særlige univers, så er der god underholdning til dem og deres børn i de mørke efterårsdage og en god pause fra corona-kaoset.

Jeg må tilstå, at jeg ind imellem har set afsnit af animationsserien ‘Svampebob Firkant’ – også kendt i udlandet som ‘SpongeBob’. Jeg havde altid hørt, hvor vanvittigt underholdende serien er, og det er den bestemt. Sindssygt originalt i udtrykket med sine kulørte figurer og omgivelser og mange afsnit med sjove historier om den evigglade titelperson, som altid er munter underholdning. Serien har været kørende nu i over tyve år og i mellemliggende år har der været de to spillefilm ‘The SpongeBob SquarePants Movie’ og ‘The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water’.

Den tredje film ‘The SpongeBob Movie: Sponge on the Run’ skulle have været i biograferne nu, men da det jo bekendt er corona-tider, så valgte Paramount Pictures at gå streamingvejen sammen med Netflix. Filmen er dedikeret til seriens skaber Stephen Hillenburg, der desværre døde for nogle år siden. Som tilfældet var det med de andre ‘Svampebob’-film, så er den nye film som at se et langt dobbeltafsnit fra serien.

svampebob film netflix

Svampebobs elskende kæledyr, sneglen Gary er væk og det gør ham dybt ulykkeligt. Det viser sig at Gary er blevet kidnappet af selveste Kong Poseidon, som bruger snegleslim til at fjerne rynker! Det får Svampebob og hans trofaste ven, søstjernen Patrick til at tage på dramatisk roadtrip til The Lost City of Atlantic City, hvor kongen bor. Alt imens forsøger den skurkagtige Plankton igen-igen at stjæle opskriften på krabbe-burger fra hans konkurrent Eugene Krabbe.

Plottet er egentligt bare en undskyldning for at vise vanvittige gags og figurer, men det er heldigvis gjort med den samme visuelle overskud og charme, som er seriens kendetegn. Det er første gang at animationsholdet bruger computeranimation hele vejen igennem i forhold til toeren, men de er gode til at bevare den herlige maniske stil, som fans elsker. Det er tydeligvis en film der var tænkt til det store lærred, når man ser den opgraderede udgave af figurernes hjem Bikini-bunden og Poseidons by som er en herlig parodi på Las Vegas med tivoli-stemning.

Alle de elskede figurer er med hele vejen med tilhørende stemmer som man kender dem og det gælder både dansk og amerikansk lydspor. Særligt kan det sidstnævnte anbefales, hvis man vil høre de rigtige stemmer fra Keanu Reeves, Danny Trejo og Snoop Dogg, da de danske stemmer til live-action scenerne ikke passer sammen til deres mundbevægelser, hvilken er et klassisk problem med den slags. Faktisk så virker de scener fra virkelighedens verden ret overflødige i forhold til resten af filmens ellers velfungerende æstetisk.

SvampeBob paa vild flugt netflix danmark

Generelt så er de kendte figurer, som de plejer at være. Svampebob er rablende glad, Patrick er fortsat dum som et bræt, Krabbe er stadig pengegrisk, Blækward hader Svampebob, og ja Plankton har storhedsvanvid igen trods hans lillebitte størrelse. Men det fortsætter med at være morsom, hvilken er et bedrift taget i betragtning af, hvor gammel den serie er.

Så der er ikke de store nye sager i ‘The SpongeBob Movie: Sponge on the Run’, men for fans af Svampebob og hans venner er den nye film en sjov og visuel fest for sanserne. I de her fortsatte corona-tider er det bare med at finde morskab hvor man kan og et forrygende eventyr til havets bund er derfor værd at bruge tiden på sammen med familien.

Se ‘The SpongeBob Movie: Sponge on the Run‘ på Netflix Danmark.