Anmeldelse: ‘The Trial of the Chicago 7’
15/10/2020 | Flixfilm’The Trial of the Chicago 7’ er en overraskende relevant film i 2020, og Aaron Sorkin beviser endnu en gang, hvorfor han er den ubestridte mester i vittige og overbevisende dialoger.
Skrevet af Lars Møller.
Med ‘The Trial of the Chicago 7’ indtager Aaron Sorkin endnu en gang instruktørstolen efter sin middelmådige debut: ‘Molly’s Game’ fra 2017. Sorkin er nok bedst kendt for sine mesterlige manuskripter, bl.a. ’A Few Good Men’ fra 1992 og David Finchers eminente ’The Social Network’ fra 2010.
Sorkin udmærker sig i troværdige og humoristiske dialoger. Man skal ikke se længere end hans tv-serie-kreationer, ’The West Wing’ og ’The Newsroom’. Begge serier er brillante eksempler på Sorkins vibrerende, enestående og skarpe pen. Denne anmelder ser derfor altid meget frem til nye film, der har Sorkins navn på manuskriptet.
‘The Trial of the Chicago 7’ omhandler syv mennesker der alle anklages for at fremme optøjerne ved 1968s demokratiske nationale konvention i Chicago, Illinois. Filmen er primært et retssalsdrama, men vi får samtidigt lov at opleve alt, hvad der foregår omkring alle syv karakterer, mens retssagen står på – og de mange vidnesbyrd bliver ofte udspillet, så vi kan se, hvad der rent faktisk skete.
Politiets brutale håndhævelse af loven vises op til flere gange igennem filmens voldsomme demonstrationsscener. Disse er også de vigtigste, da de bevidner om filmens relevans i dag.
Der hersker ingen tvivl om, at Sorkins manuskripter er i verdensklasse, og ‘The Trial of the Chicago 7’ er ingen undtagelse. Retssalsdiskussionerne er velskrevne, og alle karaktererne viser emotionel dybde, der gør, at man som seer, lader sig forføre. Når dommer Hoffman understreger, at han overhovedet ikke er relateret til Sacha Baron Cohens Abbie Hoffman, forstår vi faktisk Hoffman-karaktererne en smule bedre. Den subtile fordømmelse af yippie-kulturen ligger gemt i stort set alle Hoffman-dialogerne.
Filmens manuskript trækker os uforstyrret ind i slut-60’ernes USA, hvor mange unge amerikanere gør oprør mod nationens krig i Vietnam. Vi fornemmer deres smerte, og vi fornemmer deres behov for at gøre modstand – selv når det virker allermest håbløst.
Allerede i første scene bombaderes vi med dokumentariske optagelser fra de heftige demonstrationer, og man forstår med det samme, hvordan en nation som USA er endt i den nuværende Black Lives Matter situation. Hvis ikke befolkningen bakker op om de statslige instanser, svares der med fysisk vold. Dette var gældende i 1960’erne, og det viser sig desværre stadig at være gældende i dag.
‘The Trial of the Chicago 7’ bryster sig af et mægtigt ensemble cast: Eddie Redmayne, Sacha Baron Cohen, Jeremy Strong, Mark Rylance, Frank Langella, Michael Keaton, Joseph Gordon-Levitt, Yahya Abdul-Mateen II, etc. Alle bidrager de til en betydningsfuld historie om uretfærdighed og frihedsberøvende aktioner fra statslig side.
Især Frank Langella er en scenestjæler som den hadfulde og afbrydende dommer Hoffman, der uanset beviser og motiver er overbevist om alle syv anklagedes skyld. Man sidder med et indestængt raseri, når Langella gang på gang viser sig at være et moralsk forkasteligt menneske. Og man ved derfor, at Langellas spil er mere end overbevisende, og det ville heller ikke være for meget at forlange en birolle Oscar-nominering til Langella for denne præstation.
I rollen som forsvarsadvokat, William Kunstler, for de anklagede ses Mark Rylance. Kunstler bliver portrætteret som en fortiende herre, der helst ikke går Hoffman på klingen. Men da Kunstler endelig får nok af dommerens beskidte retsførelse, beviser Rylance sit værd, og scenerne mellem Rylance og Langella slår gnister. Det er både eminent skrevet og fortræffeligt spillet.
I den anden ende af ensemblet står Eddie Redmayne, som nok er filmens svageste led. Efter hans fremstammende præstation i Harry Potter spin-off-franchisen, ’Fantastic Beasts and Where to Find Them’, er det svært at tage hans påtagede amerikanske dialekt seriøst. Redmayne spiller med alt, han har, men han mestrer desværre hverken sin rolle eller sin amerikaner-dialekt til fulde, og dialekten virker da også til at ændre sig igennem filmen.
Derudover bør både Sacha Baron Cohen (kendt fra ’Borat’) og Jeremy Strong (kendt fra ’Succession’) roses for deres overbevisende sammenspil. Abbie Hoffman og Jerry Rubin er filmens bankende hjerter.
‘The Trial of the Chicago 7’ har kammerspilsvibes og minder på mange måder om den revolutionære ’12 Angry Men’ fra 1957. Men adskiller sig, da den byder på adskillige action-fyldte scener, mens de syvs sager fremlægges. Filmen er særdeles velskrevet og velspillet, og det er sjældent, at man befinder sig i så fornemt et selskab som med dette cast. Sorkin har leveret endnu en genistreg, og har man ikke nået at fange filmen i biograferne, bør man se den på hjemmets største skærm.
Se ‘The Trial of the Chicago 7‘ på Netflix Danmark.
Flixfilm er ikke associeret med Netflix. Inc. og anmeldelsen er dermed udelukkende et udtryk for forfatterens egne holdninger.
Relaterede nyheder