Forside » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Two Popes’

Anmeldelse: ‘The Two Popes’

24/12/2019 | Flixfilm

two popes anmedelse netflix film 2019

Anthony Hopkins og Jonathan Pryce er fremragende sammen som de to paver i et kammerspil, hvor der er både samspil og modspil. At være i de to skuespilleres selskab er en total fornøjelse og tilsammen udgør de filmens bankende hjerte.

Kemi i film betyder alt og jeg taler ikke bare om romantik alene. Jeg taler om det i kraft af samspil mellem skuespillere, og særligt når en film er direkte afhængig af deres fælles indsats. Sådan en film er ‘The Two Popes’; et intimt portræt af forholdet mellem de to paver, Pave Benedikt 16. og hans efterfølger Kardinal Jorge Mario Bergoglio. Filmen er instrueret af den dygtige Fernando Meirelles, bedst kendt for gode film som ‘City of God’ og ‘The Constant Gardener’ og skrevet af Anthony McCarten efter hans eget teaterstykke ‘The Pope’.

two popes film

McCarten har gjort stor karriere med at skrive biografi-filmene ‘The Theory of Everything’, ‘Darkest Hour’ og ‘Bohemian Rhapsody’ og fortsætter her i samme spor med ‘The Two Popes’ som er inspireret af de virkelige begivenheder. Filmen handler om Pave Benedikt 16. ́s (Anthony Hopkins) periode som pave og senere opsigtsvækkende valg om at træde tilbage på grund af hans høje alder tilbage i februar 2013 og det var første gang siden 1415, at en pave valgte at stoppe. Efterfølgende blev Kardinal Jorge Mario Bergoglio; kendt som Pave Frans (Jonathan Pryce), den nuværende pave og var den første jesuiterpræst, der blev valgt som pave.

Benedikt og Frans kunne ikke være mere forskellige fra hinanden. Den ene har et stramt konservativt syn på livet, mens den anden er hans totale modsætning. For Frans er mere åben og folkelig anlagt og nyder at se fodbold med almindelige mennesker. Valget af Anthony Hopkins og Jonathan Pryce er simpelthen spot on. For begge skuespillere bringer deres mangeårige erfaringer frem på bordet og giver hinanden en herlig omgang modspil og medspil. Det er en udsøgt fornøjelse at se på.

Diskussionerne mellem dem falder ikke blot på religion, men også andre aspekter af deres liv. Hopkins viser stadig, at han er en fantastisk skuespiller efter en årrække af knap så mindeværdige præstationer. Han er virkelig fyr og flamme, når uenighederne opstår mellem ham og Pryce. Nogle husker sikkert Pryce fra de første tre ‘Pirates of the Caribbean’-film, hvor han spillede Elizabeth Swanns far, mens andre som mig husker ham særligt fra Terry Gilliams kult-mesterværk ‘Brazil’ som den uheldige kontorarbejder Sam Lowry. Nu kan Pryce tilføre rollen som Pave Francis til rækken af fantastiske roller i hans lange karriere. Fysisk set har han også en slående lighed med virkelighedens Pave Francis, hvilken er ret vildt.

two popes 2019 netflix

Fernando Meirelles formår i sin instruktion at gøre de mange samtale-scener levende rent filmisk. Der skiftes godt med intime nærbilleder og landskabsbilleder, så man virkelig føler deres omgivelser. Meirelles har i sine tidligere film udvist en rå og upolerede stil med sin kameraføring og redigering og den lægger han ikke fra sig her, hvilken er godt at se. Andre film om Vatikanet har ofte været meget pæne at se på, men heldigvis undgår Meirelles det her og leverer noget der føles mere ærligt.

‘The Two Popes’ er et fantastisk portræt af de to meget forskellige paver. Hopkins og Pryce udgør tilsammen filmens bankende hjerte og de giver spændende vinkler på de virkelige personer. Filmen er også forbavsende sjov i perioder og er meget dybsindig. Man bliver klogere på en lukket verden og får en dybere forståelse for livet som pave i en dejlig film, der er værd at bruge tid på juleferien.

Se ‘The Two Popes‘ på Netflix Danmark.