Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Umbrella Academy’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘The Umbrella Academy’ – sæson 1

17/02/2019 | Flixfilm

umbrella academy anmeldelse review serie netflix 2019

‘The Umbrella Academy’ er som at se en meget langsom, skæv slægtning til ‘X-Men’ og andre superheltegrupper, men den her samling af særlinge kommer kun med få store overraskelser. Castet gør deres bedste i deres roller og den vilde billedside funkler, men man har konstant følelsen af gentagelse fra andre lignede serier i baghovedet, mens man ser den seneste superhelteserie.

Markedet af superhelteserier har vokset med superfart indenfor de senere år. Der er flere som aldrig før og jeg vil slet ikke begynde at nævne alle titlerne her – bare brug Google!
Men netop fordi der er så mange af dem, er der selvfølgelig risiko for ligheder mellem dem. Det sker undgåeligt også for den nyeste superhelte-satsning ‘The Umbrella Academy’, der i form og indhold ikke kan undgå at minde om ‘X-Men’, ‘Fantastic Four’ og helt klart ‘Watchmen’.

umbrella academy 1

Baseret på tegneserien af Gerard Way og Gabriel Bá fra forlaget Dark Horse Comics handler ‘The Umbrella Academy’ om en gruppe af syv unikke unger udstyret med utrolige kræfter. De blev født af kvinder, der pludselig blev gravide uden sex(!) og blev dernæst adopteret af den stenrige excentriker Sir Reginald Hargreeves (Colm Feore). Sammen med robot-moren Grace (Jordan Claire Robbins) og den talende abe-tjener Pogo (Adam Godley) opdrager han dem til at blive superhelte og gruppen ‘The Umbrella Academy’ er en realitet.

Dog ikke længere. Krise i den noget usædvanlige “familie” har splittet dem ad fra hinanden og de lever nu hver deres liv. Men da Hargreeves dør, må de stå sammen igen og forsøge at samarbejde mod et tidsrejsende par af lejemordere og en kommende altødelæggende katastrofe…

Jeg læste nogle af ‘The Umbrella Academy’-tegneserierne for nogle år siden. Der var tryk på weird-faktoren på hver en side med mange sære påfund. Det samme gør sig også gældende for selve tv-serien, som har det med at fortabe sig i antallet af skævheder, at det går ud over tempoet. Nok er der momenter af godt skuespil, fed action og sort humor i samspil med et lækkert soundtrack, men historien er meget langsomt fortalt og er længe om at komme til pointen. De mange flashbacks fra de syv særlinges barndom og teenageliv har det også med at bremse det hele op, når det bliver mest spændende.

umbrella academy 2

De mest kendte navne i castet er Ellen Page (Kitty Pryde fra ‘X-Men’-filmene), Cameron Britton (‘Mindhunter’) og sangerinden Mary J. Blige. Særligt Britton og Blige er sjove sammen som lejemorderne Hazel og Cha-Cha, der er svært bevæbnet og render rundt med sjove masker på. De to tosser kunne nemt bære en spin off-serie. Som Vanya – den eneste uden kræfter spiller Page fint familiens sorte får og hun giver den hele armen med melankoli og utilpashed. De knap så kendte Aidan Gallagher og Robert Sheehan hører til seriens store overraskelser som henholdsvis tidsrejseren Number Five og Klaus, der kan se de døde og tage stoffer for at ignorere dem!

På den tekniske plan er ‘The Umbrella Academy’ flot skuret sammen. Effekter til tv-serier bliver bedre og bedre med tiden til at skildre superheltes utrolige kræfter og andre vanvittige ting. Bare det at se den computeranimerede Pogo i samspil med de rigtige skuespillere fungerer forbavsende godt. Billedsiden er forholdsvis tro til tegneseriens flotte, skæve tegninger. Man føler virkeligt at figurerne er poppet ud fra de kulørte sider.

umbrella academy

Var ‘The Umbrella Academy’ kommet ud til et marked, der knap er så præget af lignede serier, havde den følt unik. Men da der er ligheder med andre serier af denne her type, kommer den nye, flotte serie kun med få overraskelser, osse selvom den er udført med glæde for stoffet. Men hører I, derude til den målgruppe, der er blevet trætte af traditionelle superhelte og trænger til at se konceptet blive vendt på hovedet, så kan jeg næsten anbefale de skøre helte fra ‘The Umbrella Academy’. I skal bare ikke forvente en glidende, original omgang bingewatching.

Se ‘The Umbrella Academy‘ på Netflix Danmark.