Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘The Unforgivable’

Anmeldelse: ‘The Unforgivable’

14/12/2021 | Flixfilm

unforgivable anmeldelse netflix

Overbevisende skuespil i ikke-overbevisende thriller.

Efter at have afsonet 20 år i fængsel opdager en dømt morder, hvor svært det er at genopbygge sit liv i den nyeste Netflix-film, The Unforgivable. Sandra Bullock portrætterer på fornemste vis den følelsesmæssigt arrede hovedperson Ruth, der ønsker at genskabe forbindelsen til sin meget yngre søster.

Bullock spiller Ruth, en straffefange, der blev løsladt før tid for god opførsel. Da hun mødes med sin prøveløsladelsesbetjent Vince, ved hun, at det vil blive svært at omstille sig til omverdenen – især taget i betragtning af, at hun blev dømt for at have dræbt en politibetjent. Ruth har adskillige jobs og bor i et fælleshus med andre skumle typer, men hun forbliver fokuseret på én opgave: at finde sin søster Katherine, som hun opfostrede som pige og som blev adopteret af en plejefamilie, efter at Ruth blev arresteret.

unforgivable film

Bullock portrætterer Slater som kortfattet, anstrengt og altid på kanten af et udbrud. Slater forsøger at holde en lav profil, men bliver hurtig bevogtet. Selvom hun næsten har udtjent sin tid, vil hendes ry som politimorder altid følge hende rundt. Det er grunden til, at når den venlige, generøse Blake falder for hende, er hun i første omgang tøvende med at forfølge den første lille smule venlighed, der er givet hende. Slater mener ikke, at hun fortjener forløsning for den utilgivelige handling, hun har begået.

I stedet er det hendes oprigtige og godsindede ønske om at se sin søster igen, som er i fokus i filmens første halvdel. Slater begiver sig tilbage til bondegården, hvor hun skød betjenten, men finder den nu beboet af advokaten John Ingram og hans kone Liz, spillet af den evige solide Viola Davis og for en gang skyld ses Vincent D’Onofrio i en godsindet rolle.

unforgivable sandra bullock

Bullock gør det fantastisk som Ruth. Men i en rolle, hvor skuespillerinden er frataget alle sine charmerende kvaliteter og er reduceret til en privilegeret morder, kan selv hendes tidligere forhold til seeren ikke udfylde de huller, som er i filmens historie og tempo. Så man sidder tilbage med et hævnplot uden kraft og en hovedperson, der er så ulidelig, at det er svært at heppe på hende, hvilket gør filmens næsten to timer lange spilletid til en lettere øvelse i udholdenhed. Et plot-twist mod slutningen, der skal omforme seerens billede af Ruth, kommer desværre for sent til at ændre det store.

På trods af et omfattende ensemble ledet af en transformerende Bullock, bevæger ’The Unforgivable’ sig i et kedeligt tempo og mangler den patos, der kræves i en forløsningsfortælling. I lighed med Nicole Kidman i ’Destroyer’ og Halle Berry i ’Bruised’, svinger Bullocks optræden fra anstrengt og ujævn i nutidens scener til lyse, fuld-make-up i sekvenser, der er sat i fortiden. Det hele bliver lidt for karikeret til sidst.

’The Unforgivable’ er et frustrerende drama, der kæmper for at være enten et tankevækkende karakterstudie eller en langsomt brændende thriller. Se den for Sandra Bullock, der endelig er tilbage i en god rolle.

Se ‘The Unforgivable‘ på Netflix Danmark.