Flixfilm » Anmeldelser » Anmeldelse: ‘Titans’ – sæson 1

Anmeldelse: ‘Titans’ – sæson 1

13/01/2019 | Flixfilm

titans sæson 1 anmeldelse review netflix serie

Teenage-superheltene ‘Titans’ gør deres entre på tv-skærmen med et solidt brag af en debut. Robin og de andre helte gør godt indtryk med den helt rette tegneserie-æstetisk trods udsving med teknikken og den rodede fokus på de mange figurer. De voksne superhelte-nørder kan dog glæde sig til en cool omgang action, spænding og drama, der giver appetit efter mere.

TV-formatet egner sig perfekt til superhelte-fiktion, for de historier udspiller sig ofte som føljetoner og er dermed oplagt til bingewatching. Det har DC Comics formået at udnytte til deres fordel med deres egen streamingtjeneste DC Universe, hvoraf en af titlerne er ‘Titans’, som nu kan ses på Netflix udenfor USA.

titans

‘Titans’ er baseret på tegneserien ‘Teen Titans’ og består af Batmans tidligere makker Robin og andre helte som Raven, Starfire, Beast Boy osv. Selve konceptet med ‘Teen Titans’ stammer helt tilbage fra 1964, hvor DC Comics valgte at skabe en superheltegruppe med de helte, der var vant til at være sidekicks til de mere kendte helte som Superman, Batman og Wonder Woman. Ud over selve tegneserierne har teenage-heltene gjort deres folder indenfor animation med en stil, der virkelig gav dem et børnevenligt særpræg uden lige. Men den seneste version af dem her i ‘Titans’ er udelukkende for de superhelte-glade voksne der nyder blandingen af det kulørte med det mørke.

Lige så snart det fede DC-logo brager igennem, er tonen sat for det dystre actioneventyr. En desillusioneret Dick Grayson/Robin (Brenton Thwaites) arbejder som politimand i Detroit og tæver løs på forbrydere om natten alene uden Batman, som han er blevet uvenner med. Rachel Roth/Raven (Teagan Croft) er en sårbar pige, der besidder overnaturlige kræfter og er på flugt. Den magtfulde kvinde Kory/Starfire (Anna Diop) der også har superkræfter, leder efter Rachel af ukendte årsager. Drengen Garfield/Beast Boy (Ryan Potter) kan transformere sig til en masse dyr, men døjer med en farlig sygdom. Alle de særlinge krydser Robins vej og i fællesskab danner de holdet ‘Titans’ for at bekæmpe den ukendte trussel, der vil Raven til livs…

titans 1

Den første sæson af ‘Titans’ fungerer som oprindelseshistorie for selve holdet og tilhører sit helt eget DC tv-univers, så forvent ikke cameos fra Arrow, Flash eller Supergirl. Men der er et hav af figurer og ind imellem kniber det for serieskaberne at opretholde den rigtige fokus, når der tilmed er en del flashbacks. De der kender til stoffet vil nok kende det meste af det, men andre vil blive forvirret af de mange referencer.

Æstetikken i ‘Titans’ minder slående meget om den ofte kritiserede stil fra Zack Snyders to DC-film ‘Man of Steel’ og ‘Batman v Superman: Dawn of Justice’. Det er mørkt og dystert, men det er lækkert at se på. Der er tryk på farverne – særligt når der spildes blod og der er rendyrket tegneseriestil i de mange actionscener. Det hele er båret af noget sej musik, der minder lidt om synthesiser-musikken fra ‘Stranger Things’. Effekterne har dog med at svinge i kvaliteten – især de scener hvor Beast Boy bruger sine evner.

titans 2

Skuespillet er veloplagt. Brenton Thwaites er noget bedre her end de ringe blockbusters ‘Gods of Egypt’ og ‘Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales’ og giver Robin-figuren en uventet kant, end man er vant til at se fra The Boy Wonder. Som Raven er Teagan Croft et spændende fund til rollen, mens Anna Diop giver et fint særpræg til den forunderlige Starfire. Den tiltrængte humor kommer fra Ryan Potters bizarre Beast Boy, der altid var den vilde tosse i tegneserien.

Samlet set er ‘Titans’ en lovende start på en god, gedigen superhelteserie, der har en anden sæson på vej engang i fremtiden. Med netop en anden sæson kan skaberne af serien der blandt andet tæller Akiva Goldsman (der ellers skrev den notoriske ringe ‘Batman & Robin’) og den erfarne DC-forfatter Geoff Johns, forhåbentligt skabe til næste gang en strammere og mere fokuserende sæson. Superhelte-nørderne vil uden tvivl kunne lide ‘Titans’ og bruge mange timer i selskab med de umage superhelte.

Se ‘Titans‘ på Netflix Danmark.